Vokiečių kariškai stebi, kaip vietiniai žudikai pribaiginėja žydus |
Visą savaitę tai po truputį lynoja, tai merkia kažkokia
dulksna, tai stipriau įsilyja. Smėlingai dzūkiškai žemelei kaip tik to ir
trūko, nes buvo jau taip perdžiūvusi, kad samanos po kojom traškėjo. Kiekvieną
kartą, pravažiuodamas kokį vidutinio dydžio Pietų Lietuvos miestelį ar
bažnytkaimį, pro šlapiais lapais aplipusį automobilio langą stebėdamas, kas ten
pasikeitė per tą laiką kol nebuvau, bandau suprasti ko jiems stinga, kas jiems
galėtų įkvėpti gyvybės. Ar būčiau Merkinėje, Leipalingyje, Seirijuose,
Krikštonyse, Meteliuose, ar Simne, visur nepavyksta nuvyti šalin įkyrios
minties, kad kažkoks prakeiksmas neleidžia čia žmonėms gerai jaustis.
Miestelio žmogų visada atskirsite nuo tikro kaimiečio ir nuo
didmiesčio gyventojo. Jo akyse nerasite entuziazmo kibirkšties ar nerimo
šešėlio. Jis abejingas savo ir kitų likimui, nieko gero nesitiki ir nelaukia.
Jo gyvybę išsiurbė gyvenimas tarp skirtingų pilkos spalvos atspalvių nuo šlapių
silikato plytų ir asbestinio šiferio iki dešimtmečiais nelopyto asfalto.
Tikėjimą, kad galima susikurti kažkokį privatų jaukų pasaulėlį atėmė visada
stebintys, viskuo besidomintys ir savo nuomonę peršantys kaimynai, greiti
pasmerkti ir užmėtyti akmenimis. Profesines ambicijas pribaigė suvokimas, kad
čia jau bus paskutinė stotelė iš kurios išsiveržti neįmanoma.
Mokykla, iš vidurinės virtusi pagrindine, o gal ir pradine,
seniūnija, kelios krautuvės, duodančios į skolą iki pensijų arba pašalpų
mokėjimo dienos, turgus, bažnyčia, biblioteka... Teoriškai yra viskas, ko tik
gali prireikti žmogui, bet, kai su tuo žmogumi pasišneki, atrodo, jog tikras
gyvenimas vyksta kažkur toli nuo čia. Tikra ir spalvota yra tai, ką rodo per
televizorių, o čia tik šešėliai, gyvų mirusiųjų karalija. Tik prieblandoje
pravažiuojantys vilkikai su daugybe lempučių primena, kad tikras, spindintis
šviesomis gyvųjų pasaulis kažkur yra. Bet čia jie nesustoja, nebent sutraiškytų
kokį tiesiai po ratais savo dviratį nukreipusį girtuoklį, kurio mirtis niekam
netampa staigmena.
Už europinius pinigus per keletą pastarųjų metų renovuoti
parkai ir viešieji statiniai, įrengti transporto žiedai ir „gulintys
policininkai”, nauji stogai ir balto plastiko langai nekeičia esmės ir
neįkvepia mirusiam kūnui naujos gyvybės. Prasmingiausias ES struktūrinių fondų
panaudojimas, kokį tik esu matęs, yra naujasis viešas tualetas Merkinėje,
tiesiai už seniūnijos pastato. Jei ne Europa, dar pusšimtį metų gyventumėm
apmyžtais kampais ir pakrūmėm.
Kiek bekištum pinigų į tokių vietų infrastruktūrą, tai
niekaip neišjudina vietos gyventojų tarp tų visų naujų grožybių imtis kažkokio
verslo. Kažką kepti, drožti, lipdyti, kalti ir čia pat pardavinėti. Ai,
neapsimoka, kas pirks. Geriau kokio valdiško darbo paieškoti, pašalpą gauti
arba invalidumą išsirūpinti, o čia, žiūrėk, ir iki pensijos ne kažin kiek
metelių liko.
Kurį laiką bandžiau galvoti, kad viskas dėl gėrimo. Juk nei
kaime, nei didesniuose miestuose taip gausiai negeriama, kaip miesteliuose. Bet
tada supratau, kad šita priklausomybės liga yra tik pasekmė tos slegiančios
kasdienybės, nuo kurios neįmanoma pasislėpti net ir akis užsipylus.
Kai nėra logiško paaiškinimo, kodėl mūsų miesteliai tokie
negyvi, belieka ieškoti priežasčių istorijoje. Jeigu tas slegiantis jausmas
paveldimas iš kartos į kartą, tai turėjo nutikti kažkas ypatingai bjauraus,
slepiamo kaip meilužio skeletas spintoje arba kalėjimo tatuiruotė intymioje
vietoje.
Tarpukariu nuo 30 iki 70 proc. mūsų miestelių gyventojų buvo
žydai. Antrojo Pasaulinio karo išvakarėse Lietuvoje gyveno per 215 tūkst. žydų,
sudariusių apie 7 procentus visų krašto gyventojų. Per 90 proc. visų Lietuvos
teritorijoje buvusių žydų išžudyti per Holokaustą.
„Tai yra aukščiausias žydų sunaikinimo procentas visoje
Europoje. Antrojo pasaulinio karo metais saugiau buvo būti žydu nacių
Vokietijoje negu Lietuvoje,”- sakė Kalifornijoje gyvenantis litvakas Grantas
Gochinas.
Būtent miesteliuose, kur žydų gyventojų dalis buvo
didžiausia, jų netektis tiesiog negalėjo likti nepastebėta. Liko namai,
kuriuose apsigyveno kiti žmonės, daiktai, kuriuos išsinešiojo lietuviai
kaimynai, o vienas kitas iš jų dar ir prisidėjo prie žudynių. Kiti stebėjo pro
užuolaidų ar langinių kraštą ir bandė teisintis, kad nieko negali padaryti.
Kelios kartos, kūrusios savo gyvenimus ant išžudytų
bendrapiliečių kaulų, mokėsi neprisiminti ir neminėti šitos gėdingos mūsų
istorijos dalies. Apie garbingus kunigaikščių žygius, kovas už Vilnių, skrydį
per Atlantą ir pokario rezistencijos kovas galime kalbėti. Nes tai gražu, tuo
galime didžiuotis. O Holokaustas - mūsų juoda dėmė. Todėl apie jį užsiminti net
kažkaip nejauku, tarsi pakaruoklio šeimoje aptarinėtum virvių prekinius
ženklus.
Net ir rugsėjo 23-ąją, kai minima Lietuvos žydų genocido
diena, kalbėjimas apie tai būna kažkoks nenuoširdus, lyg primestas iš šalies.
Oficialias tos tragedijos paminėjimo kalbas kasmet nustelbia minios murmesys,
neva čia ne mes, o kažkas kitas - vokiečių okupantai ir saujelė kažkokių
nežinia iš kur atsiradusių vietinių talkininkų tuos žydus išžudė. O anie neva
vos ne patys kalti, nes 1940 m. pernelyg džiugiai sovietų okupantus sutiko. Ir
tik anoniminiuose interneto portalų straipsnių komentaruose tai išsilieja į
visiškai atvirą antisemitizmą iš naujo ir iš naujo kartojant senus kaip
pasaulis mitus apie žydų sąmokslą užvaldyti pasaulį, papildytus tariamo
solidarumo su Izraelio sunaikinimo siekiančiais Artimųjų Rytų teroristais
šūkiais.
Nepripažinta ir neįvardinta kaltė - štai kas graužia iš
vidaus mūsų miestelius. Išžudę versliausią ir bene labiausiai išsilavinusią
savo bendruomenės dalį, žvyro duobėse užkasę daugelio amžių tradiciją ir
išstūmę į pasąmonę prisiminimus apie tą įvykį, net negalime suprasti, ko mums
trūksta. Be žydiškos istorijos dalies mūsų miesteliai pasmerkti prakeiksmui
niekada neatgauti tos verslumo ir išminties ieškojimo dvasios.
Iš 657 Druskininkuose 1941 m. liepą gyvenusių žydų 77 buvo
vaikai iki 6 metų amžiaus. Išgyveno tik vienas kitas, tai ar galiu negalvoti
apie jų motinų ašaras, maldavimus pasigailėti, o gal ir prakeiksmo savo
budeliams žodžius? Mano asmeninis apsisprendimas, kad negalėčiau čia gyventi
neprisiimdamas dalies tos kaltės nieko jums neprimeta ir neįpareigoja. Bet
negalite man uždrausti pasirinkti būtent tokį santykį su praeitimi, tokį
išsilaisvinimo iš šito prakeiksmo kelią.
Antrojo Pasaulinio karo išvakarėse Lietuvoje gyveno 3 milijonai 200000 žmonių?
AtsakytiPanaikintiNeabejotinai tai buvo viena is Lietuvos miesteliu degradavimo ir labai sunkiai vykstancio atgimimo priezasciu. Bet tu priezasciu yra gerokai daugiau. Viena dalis Lietuvos buvo susaudyta Lietuvos miskeliuose, kita isvezta i Sibirus, trecia pasitrauke i Vakarus. Likusius tuscius miesteliu namus uzeme nuo kolukines sviesios ateities ir nuo stribu bei miskiniu sautuvu begantys kaimieciai. Butu puiku surasti buda kazin kaip sujungti ta prieskarine Lietuva su dabartine ir i ja atsiremti.
AtsakytiPanaikintiAr ne nuostabu butu, jei egzistuotu toks internetinis portalas, paremtas inter-aktyviu Lietuvos zemelapiu, kuriame butu galima ivesti savo proteviu duomenis, prieskarines ir pokarines nuotraukas ir panasiai.
AtsakytiPanaikintiLitvakai yra nemazai ta kryptim padare. Esu maciusi Internete smulku zydu, gyvenusiu mano gimtojoje Seduvoje aprasyma - kas kuriuo adresu gyveno, kokiu amatu uzsiememe. Galima rasti kruvas nuotrauku - zydu mokyklos, sinagogos, ivarus klubai. Pasinaudojus tuo pavyzdziu ir i ta atsiremiant butu galima labai daug idomaus padaryti. Paskatinti Amerikos lietuvius, litvakus, tremtiniu palikuonis prie to zemelapio prikabinti ivairais islikusias nuotraukas, gimimo mirties datas, nuorodas i ivairius projektus, kuriais dabar uzsiima tuo adresu gyvenusios seimos palikuonys.
Aisku, tas neturetu buti nuleista is valdzios, o eiti is privaciu zmoniu iniciatyvos. Miesteliu skautai galetu uzsiimti senu nuotrauku paieskomis ir nuskanavimu.
Taipogi - neapsiriboti vien tik miesteliais, kad ir sodybose gyvenusieji pries kara galetu ta pati padaryti :-)
Be galo daug archyviniu nuotrauku, susikirstytu pagal rajonus ir miestelius, galima rasti "Lietuva senose fotografijose" Facebooko profilyje.
Svajoju - tokio portalo vartotojas pritraukia prie savo senelio gimtojo miestelio, suranda jo adresa (jei nezino adreso, butu koks nors taskas miestelio centre) arba iesko pagal kokia nors bendrai kuriama ir tobulinama duomenu baze. Tada prikabina prie namelio simbolio zemelapyje savo turimas nuotraukas...