Išgirdę, kad šią savaitę mūsų kurorto savivaldybės vadovas
labai svarbiu reikalu viešėjo Kinijoje, druskininkiečiai iškart prisiminė, kaip
po viešnagės kažkurioje egzotiškoje rytų šalyje anas susižavėjo įspūdingo
dydžio raidėmis užrašytu kažkokio miestelio pavadinimu, mėgdžiojančiu užrašą
„Hollywood“. Iš to susižavėjimo prie mūsų miesto, ant „Snow arenos“ stogo,
atsirado raidės „Druskininkai“ ir „Like“ ženklas. Druskininkuose dabar
juokaujama, kad geriau jau kinai nerodytų R.Malinauskui savo Didžiosios sienos,
nes, neduok Dieve, jam ir ši patiks, tai grįžęs panašia atitvers ir be to
separatistine vis dažniau pavadinamą mūsų savivaldybę nuo Lietuvos.
Palikim tuos pajuokavimus ramybėje ir geriau pasvarstykime, kaip
galėjo nutikti, kad būtent Druskininkuose susiformavo palanki terpė tam
separatizmui suvešėti? Kuo Druskininkų gyventojai tokie unikalūs, kad čia
lengvai galėjo įleisti šaknis likusiai Lietuvos daliai nebūdingas autoritarinis
valdymo modelis, išlaikantis demokratinei savivaldai būdingą formalią
struktūrą?
XX a. pirmojoje pusėje buvę nedideliu ir didžia dalimi
nelietuvišku kurortiniu miesteliu Druskininkai sparčiai pūtėsi vėlyvuoju
sovietmečiu, pradėjus statyti didžiąsias sanatorijas, kurioms reikėjo daug
darbo jėgos. Tuomet čia atvyko ne tik mokslus baigę gydytojai, bet ir daugybė
nekvalifikuotos darbo jėgos iš gretimų rajonų kaimų. Reikėjo tūkstančių
valytojų, padavėjų, kambarinių, pagalbinių darbininkų... Sovietmečio pabaigoje
tik pramoniniame Alytuje didesnė visų miesto gyventojų dalis gyveno
bendrabučiuose, o antroje vietoje buvo Druskininkai.
Ypatinga kurorto aplinka, sukurta unikalios gamtos,
šimtamečių sanatorinių tradicijų ir įvairiataučio kultūrinio paveldo klodų
šitiems žmonėms mažiausiai rūpėjo. Svarbiausia buvo kuo greičiau ištrūkti iš
gimtojo kaimo, toliau nuo varžančio tėvų ir kaimynų dėmesio, kolchozinių
prievolių, sunkaus ir prastai atlyginamo žemdirbiško darbo. Viliojo viltis
greitai tapti miestiečiais, įsidarbinti sanatorijoje, gauti bendrabučio
kambarį, paskui butą, vaikščioti gatvėmis tarp šventiškai nusiteikusių
poilsiautojų. Todėl Druskininkų žiburiai viliojo kaimų jaunimą ne ką mažiau už
pramoninius didmiesčius.
Druskininkiečių padėtis buvo privilegijuota net ir lyginant
su Vilniaus ar Kauno gyventojais. Ne veltui iki pat 1990-ųjų butą
Druskininkuose galėjote pasikeisti į tokio pat dydžio butą Vilniuje be jokios
priemokos. Tą išskirtinumą sudarė galimybės papildomai užsidirbti išnuomojant
kambarius poilsiautojams. Pavyzdžiui, mano seneliai Sadauskai, gyvenę nuosavame
name P.Cvirkos gatvėje, vienu metu sugebėdavo apgyvendinti 16 svečių, o patys
glausdavosi lauko virtuvėlėje.
Sanatorijų darbuotojai iš darbo grįždavo nešini pilnais
krepšiais nusuktų nuo poilsiautojų pietų maisto produktų. To nė nevadindavo
vagystėmis, sakydavo, kad tiesiog parsineša iš darbo mėsos, grietinės,
varškės... Druskininkų prekybininkai tapo atskiru klanu, kuris keitėsi
tarpusavyje į atvirą prekybą nepatenkančiomis deficitinėmis prekėmis. Net ir
tos prekės, kurių kituose šalies miestuose buvo galima laisvai nusipirkti, čia
buvo paverstos deficitu, nes parduotuvėse viską šluodavo nuo lentynų iš alkanų
Rusijos didmiesčių suvažiavusių poilsiautojų minia.
Niekur kitur Lietuvoje nebuvo tiek KGB agentų, nes Druskininkai
turėjo visasajunginio kurorto statusą. Čia suvažiuodavo daug žydų tautybės
poilsiautojų, tarp kurių būta nemažai disidentų ar bent trokštančių išvykti į
Izraelį asmenų. Kurorte apsigyveno daug tremtinių, kuriems neleista grįžti į
tėviškes Lazdijų ir Varėnos rajonuose. Juos sekė ir stebėjo ištisa skundikų
armija. Puikiai prisimenu, kaip 1988 m. vasarą, kai visoje Lietuvoje jau vyko
masiniai Sąjūdžio mitingai, kilo Trispalvės, Druskininkai priminė giliame
sovietmetyje užstrigusį miestą.
Staiga visa tai pasibaigė. 1990-ieji visai Lietuvai
pirmiausiai reiškė laisvės atgavimą, bet druskininkiečiams tai buvo ir jų
išskirtinio statuso praradimas. Nebeliko šimtų tūkstančių nereiklių
poilsiautojų iš Sovietų sąjungos, o drauge ir darbo vietų jiems skirtose sanatorijose,
gydyklose. Apie kažkokius Europos Sąjungos struktūrinės paramos fondus dar
negalėjome nė pasvajoti, o vilniečiai ir kauniečiai neturėjo pinigų
savaitgaliais pasilepinti kurorte.
Dirbau tada „Lietuvos aido“ korespondentu Druskininkuose ir
kasdien girdėdavau, kaip iš Vilniaus mažinamas finansavimas reabilitaciniam
gydymui sanatorijose, o vietinė valdžia neturėjo jokių galimybių įtakoti
Specialiajam fondui besikuriančioms profesinėms sąjungoms remti priklausančios
infrastruktūros veiklą. Neįtikėtinai žema ir niekšinga dabar kaltinti tuos
žmones, kad jie kažko ten nepadarė ir naudoti politinei agitacijai praeito
amžiaus pabaigos ir šių dienų kurorto vaizdelių palyginimą. Keitėsi ne tik
Druskininkai – per tą laiką net ir badaujančių Užsacharės Afrikos šalių
miestuose pridygo plieno ir stiklo dangoraižių.
Druskininkiečiai buvo daug kuo panašūs į Rytų Ukrainos
šachtininkus, griūvant Sovietų sąjungai taip pat praradusius savo išskirtinį
statusą ir pajamas. Ir ten, ir čia permainų traumuotų žmonių sąmonę buvo
ypatingai lengva paveikti propaganda, kad jiems reikalingas šeimininkas, kuris
grąžins prarastą aukso amžių, tarsi atsuktų laikrodžio rodykles į 1970-uosius
ar 1980-uosius. Donecko, Luhansko ir Druskininkų separatistai kalba, kad likusi
Ukrainos ir Lietuvos dalis jų nesupranta, nori primesti savo europietiškus
įstatymus ir etikos standartus. Todėl visi skandalai apie tvoras, sklypus,
mokesčių mokėtojų pinigų panaudojimą propagandai daliai druskininkiečių net
nepasiekia tos vietos, kur galėtų būti mąstančio žmogaus smegenys. Jie atmetami
kaip bereikšmis priekabiavimas iš kažkokio įsivaizduojamo pavydo ar noro atimti
galią iš kurorto šeimininko. Panašiai kaip Rytų Ukrainos separatistai gyvena
visiškai kitoje informacinėje erdvėje, tikėdami Rusijos televizijos kanalų
pasakomis apie „Dešiniojo sektoriaus“ „fašistų“ nukryžiuotą berniuką,
analizuoti skirtingus informacijos šaltinius nepajėgūs druskininkiečiai
užsisklendė virtualiame pasaulėlyje, kuriame mero svajonių rūmams viešai
nepritarę menininkai yra netikri arba suklaidinti, o ramybę drumsčia blogio
jėgų pasamdyti pavyduoliai.
Virtuali Didžioji kinų siena tarp Lietuvos ir Druskininkų
jau seniai pastatyta, todėl visai nesvarbu, ar ji bus įkūnyta dar vienu
butaforiniu griozdu, ar taip ir liks tik druskininkiečių galvose.
Tinklaraščio administratorius pašalino šį komentarą.
AtsakytiPanaikinti