2015 m. rugpjūčio 13 d., ketvirtadienis

Kam trukdys tiesiogiai renkami seniūnai?

Seniūno rinkimai Afganistano kaime
Jeigu galvojate, kad visokiausius reitingus ir tyrimų rezultatus apklausų rengėjai patys surašo iš lubų, tai turiu jus nuvilti - prieš porą dienų gavau prašymą iš šešių ilgiausių sąrašų, kuriuose išvardinti žinomi politikai, valstybės tarnautojai, teisininkai, verslininkai drauge su ekonomistais, žiniasklaidos atstovai ir visuomenininkai bei skirtingų sričių profesionalai. Apklausos rengėjai paprašė išskirti po penkis asmenis kiekviename sąraše, kurie, mano manymu, turi didžiausios įtakos Lietuvos raidai, visuomenei ir sprendimų priėmėjams.

Iš pradžių šiek tiek susierzinau, neradęs savęs nė viename sąraše. Bet savimeilę paglostė tai, kad apklausos rengėjai - sociologinių tyrimų bendrovė „Spinter“ - teigia atliekanti „didžiulės apimties elito sociologinį tyrimą“.

Kad jau prie elito priskyrė, tai vis kažkaip linksmiau.

Politikų sąraše radau ne tik Prezidentę, Premjerą, svarbiausių šalies politinių partijų pirmininkus ir kitus aktyviausiai besireiškiančius veikėjus, bet ir Druskininkų savivaldybės merą. O tada kiek pamąsčiau ir pažymėjau jo pavardę. Drauge su Dalia Grybauskaite, Algirdu Butkevičiumi, Gabrieliumi Landsbergiu ir Eligijum Masiuliu. Nes manęs buvo klausiama, kurie „...turi didžiausios įtakos... sprendimų priėmėjams“?

Nes kaip kitaip galima pavadinti tokius įdomius reiškinius, kai tvoros tampa tvirtesnėmis už ministrų kėdes, nelaikraštis už viešuosius pinigus rinkėjų smegenims plauti leidžiamas iki pergalingų rinkimų ir dar truputį, o tada su visais rakandais ir redaktore padovanojamas privatininkams, kad mažiau matytųsi galai, kokiais vingiuotais kanalais tai leidybai lėšos atiteka. Europos Sąjungos pinigai kone automatiškai skiriami bet kuriam savivaldybės projektui, per daug nesigilinant, kokią ten klimato kaitą stabdys pramoginės gondolos ir dyzelinis traukinukas.

Per penkiolika caravimo metų tie sprendimų priėmėjai Vyriausybėje ir ministerijose ateina ir išeina, o įtaka kaupiasi ir auga. Ypač per tą ministerijų pareigūnų grandį, kuri nėra politinio pasitikėjimo ir nesikeičia kartu su ministrais.

Apie įtakas teisėtvarkos institucijose viešai nepradėsiu spėlioti, nes buvęs STT vadovas, reguliariai dalyvaudavęs įvairiose mūsų mero šventėse, dabar jau tų pareigų nebeužima, bet dirba Seimo pirmininkės sekretoriate. Bet tarp teisėjų dar liko neįtakotų sprendimų priėmėjų, kurie išdrįsta parašyti sprendimą, jog tvora turi būti nugriauta.

Ne taip seniai politikai ėmėsi tiesioginių seniūnų rinkimų temos svarstymo. Apklausos rodo, kad žmonėms toks sumanymas patinka, bet nepatinka mūsų merui, kuris dar yra ir nepakeičiamas Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas. Tiesioginių merų rinkimų, kuriuose jis pats sėkmingai dalyvavo, idėja šiai asociacijai tiko ir patiko, bet leisti žmonėms išsirinkti seniūnus - nenori. O tą nenorą grindžia labai įdomiais argumentais.

Pavyzdžiui, neseniai keliuose naujienų portaluose paskelbtame R.Malinausko straipsnyje šia tema bandoma įrodyti, kad renkami seniūnai be proto brangiai kainuos. Pačių rinkimų kainos paskaičiavimai nepateikiami, bet išmąstyta, kad tiesiogiai rinktas seniūnas privalės tapti mažu meruku ir turėti savo administraciją, „seniūnijai reikės teisininkų, finansininkų, ekonomistų, viešųjų pirkimų specialistų.“ Jau matau, kaip šiurpsta paprastas žmogus, įsitikinęs, kad savivaldybėse ir taip per daug veltėdžių valdininkų priviso.

Pabandykime atrasti logikos klaidą, kodėl savivaldybės paskirtam seniūnui administracijos kažkodėl nereikia, o tiesiogiai išrinktam jau reikės. O juk iš esmės nieko ir nepasikeis, tik seniūnas bus atskaitingas ne Jam, sėdinčiam savivaldybės rūmuose, o pirmiausiai savo kaimynams, seniūnijos gyventojams. Jeigu savivaldybei tų gyventojų interesai rūpi, tai kodėl jai turėtų nepatikti, kad ir seniūnui rūpės.

Bet tiesiogiai išrinkti seniūnai jau nebebus merų pastumdėliais, nes turės žmonių jiems suteiktą mandatą. Štai ko iš tikrųjų bijo Savivaldybių asociacija, o ne išlaidų ar tarnautojų skaičiaus padidėjimo. Tuomet taip reikėtų ir sakyti, kad savivaldybėje turi būti vienas caras, kurio valia galutinė ir neskundžiama, o jokių mažų carukų nebus. Numanant Savivaldybių asociacijos prezidento įtaką sprendimų priėmėjams, tikėtina, kad tikrai nebus. Bent jau per šią Seimo kadenciją.