Seimui pradėjus nagrinėti Vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymo pataisų projektą, kuriuo būtų uždraudžiamas bet koks smurtas prieš
vaikus, pasipylė seni kaip pasaulis bėdojimai, neva toks draudimas sugriaus
šeimą, o valstybė neleistinai kišasi į, anot Seimo nario Algirdo Patacko,
„paprotinės teisės reguliuojamą sritį”.
Tikriausiai būtent todėl esu beviltiškai nutolęs nuo tų
tautos papročių, kad net ir gūdžiais brandaus brežnevizmo laikais tėvai manęs
nelupo. Net ir tą kartą, kai paliktas pas senelius Neravuose bandžiau bėgti iš
jų sodybos per Dvaro daržo laukus pas tėvus į Vilnių, diržo negavau. Dziedulis
Adomas pasivijo mane dviračiu ir liepė sukti atgal. Teko per visą kaimą
gėdingai eiti priekyje, o jis sekė iš paskos, vedinas dideliu juodu dviračiu
„Aist”, ant kurio rankenos kabojo siauras natūralios odos diržas anapus Nemuno
už miško besileidžiančios saulės spinduliuose blizgančia sagtimi. Sugrįžus į
namus jo taip ir neteko gauti, pakako patirtos gėdos. Abejoju, ar poveikis būtų
didesnis, jeigu būčiau priluptas ar partemptas už ausies.
Pats tapęs tėvu, kažkaip ir nepagalvodavau, kad turiu teisę
pakelti ranką prieš dukrą, o ta, tarsi atsidėkodama, nuo pat mažens nekėlė
ypatingų rūpesčių. Bandau suprasti, ką mes visi praradome, apsieidami be
smurto, ir, tiesą sakant, neberandu. Fizine jėga įrodinėti savo teisumą vaikui
gali tik nesugebantis logiškai pagrįsti ir išaiškinti savo sprendimų suaugusysis.
Jeigu kurį laiką apleidžiame pareigą auklėti vaikus ir su jais bendrauti, o
paskui nustembame, kad jie mūsų negirdi ir neklauso, tai pirmiausiai yra mūsų
pačių bėda. Kodėl už tai kentėti turėtų vaikai?
Vieno ar kito elgesio modelio buvimas paprotinėje teisėje
visai nereiškia, kad privalome įsikibę jo laikytis, kaip mano katė Laumė
įsikabina nagais į mano megztinį, kai lietingu oru bandau išprašyti ją į kiemą.
Vaikų lupimas diržu pareina iš tų pačių žmonijos tamsiųjų amžių gelmių, kaip ir
kraujo kerštas, ligų gydymas užkalbėjimu, plaštakų amputacija už vagystes,
raganų čirškinimas bei sugulovių ir tarnų laidojimas kartu su mirusiu vaduku.
Kadangi paprotį mušti vaikus, pasak apklausų, pateisina
nemaža dalis mūsų bendrapiliečių, smalsu būtų pamatyti, kaip jie sureaguotų,
jeigu ieškodami darbo gautų pasirašyti sutartį, kurioje darbdaviui suteikiama
teisė juos nuplakti už nepatenkinamus darbo rezultatus arba klaidas. Ir
smulkiai išdėstyta, kiek kirčių diržu už kokį nusižengimą ar klaidą priklauso.
Juk dar ne taip seniai, užpraeitame amžiuje, paprotys plakti savo
baudžiauninkus buvo pakankamai plačiai paplitęs. Paprotinės teisės žinovas
A.Patackas tai tikrai turėtų žinoti.
Kai šį tėvų ir darbdavių smurtinio elgesio sugretinimą
trumpai paminėjau socialinio tinklo „Google+” diskusijose, vienas labai
patriotinių pažiūrų anoniminis blogeris atkakliai bandė įrodyti, jog valstybė
turi teisę naudoti jėgą prieš suaugusius piliečius, todėl ir tėvų valdžia
vaikams neva gali reikštis tokia forma.
Sunku būtų nepastebėti, kad civilizuotos valstybės, ypač
Europos Sąjungoje, jau senokai nebaudžia savo piliečių fizinėmis bausmėmis. Nė
vienos Europos šalies baudžiamojoje teisėje nerasite nuplakimo arba sodinimo
ant kuolo. Net ir katalikiškoje Lenkijoje. Specialiųjų priemonių, fizinės jėgos
ir netgi šaunamųjų ginklų naudojimo, sulaikant įtariamuosius arba užkertant
kelią viešosios tvarkos pažeidimui, nereikėtų painioti su bausme. Bausmė yra
tai, kas skiriama po to, kai įtariamasis jau sulaikytas ir jo kaltė įrodyta
teisme.
Prisipažinsiu, niekaip nesuprantu, kodėl, prakalbus apie
vaikų teises, jos priešpastatomos pareigoms. Ar ne skriaudžiami namie vaikai,
kasdien matantys, kaip tėvai sprendžia konfliktines situacijas jėga,
dažniausiai mėgdžioja jų elgesio modelį mokykloje ir bet kokiame bendraamžių
būryje. Užteks mąstyti ir vadovautis kalinių papročiais ir nusikaltėlių gaujų
ideologija.
„Būk vyru, išmok duoti atgal, pakovoti už save gyvenime...”-
perduodami tai būsimoms kartoms kartu ir siunčiame žinią, kad jiems visą
gyvenimą teks trainiotis tarp padugnių ir nusikaltėlių. Su sėkme ir laimingu
gyvenimu tai nedaug ką turi bendro, ar ne?
Galų gale, kai išeiti iš baro ir kumščiais išsiaiškinti
santykius tarpusavio sutarimu nusprendžia du suaugę vyrai, tai tėra judviejų
problema. Na, gal dar ir viešosios tvarkos pažeidimas, nors pati tvarkos sąvoka
man nėra iki galo aiški. Tai truputį neandertalietiška, bet gali būti netgi
gražu. O kai suaugęs žmogus smurtauja prieš bejėgį apsiginti vaiką, mano
supratimu, yra paprasčiausiai šlykštu ir jokiomis nuorodomis į paprotinę teisę
nepateisinama.
Iškelti vaikų smurto problemą į viešumą gerai- vyksta diskusija ir teoriškai problema bus išspręsta. Teoriškai- čia ne Švedija, kur žmonės nedaro nusikaltimų, nes tai uždrausta įstatymų.
AtsakytiPanaikintiO kur taikios priemonės, ne draudimas? Švietimas, informavimas, kaip susikalbėti su vaiku. Tokių mušimo papročių reikia atsisakyti, tačiau nepasakyti "kaip" irgi negalima. Ne kiekvienas tėvas suvokia paprasčiausią pokalbio galią su vaiku.
P.S. einu lupt dukros :D
Labai gerai išdėstyta.
AtsakytiPanaikintiAsiu