„Kam reikalingi socialdemokratai ir konservatoriai?” –
klausia naujienų portale „Delfi” Vladimiras Laučius ir randa atsakymą, kad
daugpartinė politika ir šių dienų demokratija neįsivaizduojama be tradicinių
ideologijų: „Geriau turėti tokius liberalus, socialdemokratus ir
konservatorius, kokius turime, ir kartu turėti galimybę juos kritikuoti, nei
turėti Prisidirbimo ar Nusitvarkymo partijas, kurių net nėra prasmės idėjiškai
kritikuoti, nes idėjiškai jos yra beprasmės”. Kritikuoti patinka ir man, bet
yra viena bėda – tradicinių ideologijų pavadinimais pasipuošusių partijų jau
beveik nebeliko už ką kritikuoti. Ideologijos mirė ir jų skeletai seniai
paslėpti taip giliai, kad kuo mažiau erzintų rinkėjus. O rinkiminėse programose
surašyti pažadai ir juo labiau reali politika, vykdoma prisilietus prie
valdžios, su partijų iškabomis beveik nesisieja.
Pradėkim nuo didžiausios valdančiosios partijos –
socialdemokratų. Užgimusi iš darbininkų judėjimo ir užgrūdinta gatvių
protestuose kairioji ideologija tinka prie sočių, savimi patenkintų
socialdemokratų frakcijos politikų veidų kaip „Tarybinės” dešros griežinėlis
ant kreminio torto.
LSDP pirmininkas ir premjeras Algirdas Butkevičius,
trečiadienį pristatydamas Lietuvos pirmininkavimo darbotvarkės gaires Europos
Komisijai, kalbėjo tą patį, ką nesunkiai galima įsivaizduoti šnekant ir jo
pirmtaką konservatorių Andrių Kubilių. Arba bet kurį kitą politiką.
„Europa turi išlikti patikimumo ir augimo simbolis. ES
piliečių gerovė priklauso nuo patikimos finansų ir ekonominės politikos, ir
iniciatyvų, kurios skatina augimą bei didina konkurencingumą. Pirmininkaudama
Lietuva sieks pažangos dėl teisės aktų, kurie padėtų stiprinti ekonomiką,
mažinti nedarbą, taip pat skatinti atviros ir saugios Europos bei jos
kaimynystės kūrimą“, – sakė A. Butkevičius.
Kitą savaitę, per Tarptautinę darbininkų dieną, jis galės
pražygiuoti su savo partiečiais, pasidabinę raudona partine atributika, kad
rinkėjai neužmirštų, jog valdžioje dabar socialdemokratai. O tada panaikins
socialines pašalpas ilgai darbo nerandantiems varguoliams. Už tai jam
nuoširdžiai paplos socialdemokratai provincijos milijonieriai, pradedant pačiu
Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentu Ričardu Malinausku, kurie seniai
skundėsi, jog vis sunkiau rasti už centus dirbti trokštančių juodadarbių.
Opozicijai vadovautis savo vertybėmis turėtų būti lengviau –
nereikia priiminėti sprendimų. Bet ideologiniai skirtumai tarp Vytauto
Landsbergio, Andriaus Kubiliaus ir Valentino Stundžio, kandidatavusių į Tėvynės
sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos pirmininkus, ne ką mažesni,
negu tarp premjero ir opozicijos lyderio. Jeigu antrajame šių rinkimų ture už
V.Landsbergį nubalsuos tie, kas pirmajame parėmė V.Stundį, partijos ideologija
dar kartą bus perrašoma. Patriarcho sugrįžimas galėtų pritraukti tą TS-LKD
elektorato dalį, kuri pernai buvo nukreivojusi Drąsos keliais, o dabar nedrįsta
sugrįžti, kol partijai vadovauja juos atstūmęs A.Kubilius. Daugiausiai iš to
laimėtų Liberalų sąjūdis, nes įgytų progą susirinkti modernios dešinės
ieškančio didmiesčių jaunimo balsus. Pasislinkti dar toliau į dešinę tektų
tautininkams, jaunalietuviams ir kitai nacionalistinei smulkmei.
Ideologijų merdėjimą Vakarų Europos politikoje nesunku
įžvelgti jau nuo XX a. paskutinio dešimtmečio, kai daugumoje šalių kairiosios
ir dešiniosios partijos pasikeisdamos vykdė ne kažin kiek besiskiriančią
politiką, o kalbas apie pasaulėžiūrinius skirtumus varžė baimė prarasti
nuosaikaus vidutiniojo sluoksnio rinkėjų palankumą. 2005 m. Didžioji koalicija
Vokietijoje, kurią sudarė socialdemokratai su krikščionimis demokratais, tapo
idealiu ideologijų laidotuvių vainiku.
„Politinę veiklą daugeliu atžvilgiu keičia grynasis
ūkininkavimas ir administravimas,”- sakė tas pats V.Laučius Vilniaus
universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto studentų
korporacijos „RePublica” laikraščio „Post Scriptum“ redakcijos surengtoje
diskusijoje ,,Politinės ideologijos Lietuvoje: genezė ir reikšmė“.
Ideologija pamažu tapo prabanga, kurią politinėje veikloje
gali sau leisti tik negausūs marginalių radikalų sambūriai. O kadangi jų
gaunamų per rinkimus balsų procentai apvalinasi iki nulio, tai tik dar labiau
atbaido masinių partijų lyderius nuo minties prisiminti, kad kažkada jų nariai būrėsi
vedami kažkokios politinės teorijos. Vertybių aukojimą dėl populiarumo įprasta
vadinti populizmu. Tai irgi yra ideologija, tik kažkodėl dar niekas neįsirašė
jos į partijos pavadinimą. O juk galėtų.
Bet atsiminkime kada ir kokioje aplinkoje formavosi ir kūrėsi tiek dešinios, tiek kairios partijos. Kad ir kiek lietumėm ašaras dėl "sunkios" dirbančiųjų dalios, to negalime lyginti nei su xx a. pradžia, a nei juo labiau XIX a. Viskas evoliucionuoja. net tas pats požiūris į karą ir kariavimo ypatumai. Besikeičiant darbdavio ir samdinio santykiams, ko pagrindu beje ir kūrėsi dešinė kairė, besikeičiant sekuliarumo dvasiai Europoje, kas buvo vienu kertiniu vertybinių aspektų, besikeičiant politinei kultūrai ir geopolitikai, neišvengiamai turėjo keistis, šiuo atveju niveliuotis, esminiai skirtumai tarp kairės dešinės. Sutikim, kad daug opių dalykų, kad labai skaudėjo visuomenei anais laikais, šiais laikais beveik neliko. Soc. draudimas, darbo sąlygos, pragyvenimo lygis, judėjimo galimybės, atostogos, motinystės-tėvystės atostogos ir panašūs naujadarai tais laikais net sapne nesisapnavo niekam.
AtsakytiPanaikintiNors aukščiau pateiktas Romo Sadausko straipsnis ir neįvardina priežasties, kodėl miršta idealogijos, tačiau pakankamai tiksliai apibūdina šiendieninę situaciją politikos arenoje, kuri jau seniai virto butaforija pergrūsta nuolatinį farsą demonstruojančia scena, neturinčia visiškai nieko bendro su tikruoju valdymu vykstančiu toli už scenos.
AtsakytiPanaikintiEsminis dalykas - visas idealogijos tarnauja vienokiai ar kitokiai pasaulėžiūros KONCEPCIJAI. Pati savaime idealogija visiškai nieko nereiškia - idealogija, tai tiesiog vienas iš būdu, kuriais yra siūloma įgyvendinti KONCEPTUALIUS tikslus.
Pavyzdžiui, yra KONCEPTUALI užduotis: sumažinti žemės gyventojų skaičių iki vieno milijardo. Ir štai skirtingos idealogijos siūlo skirtingus IDEALOGINIUS sprendimus:
- liberalai - reikia liberalizuoti ekonomiką.
- tolerastai - reikia atsisakyti moralinių normų.
- fašistai ir pseudosocialistai - reikia greižtai kontroliuoti visuomenę.
- konservatoriai - reikia vaikščioti į bažnyčią ir sąžiningai balsuoti už mus.
ir t.t.
Idealogijos - tai tik skirtingi keliai, o TIKSLAS į kurį tie visi keliai veda - VIENAS IR TAS PATS.
Žinoma, kiekvienas ideologas jums pasakys, kad būtent jo idealogijos tikslas yra padaryti TAVE, vargšą, ubagą, debilą RINKĖJĄ laimingu... Na kaip gi kitaip. Jis juk negali tau tiesiai į akis pasakyti, kad jis dirba visų pirma tam, kad JIS PATS sočiai gyventų, po to, tam, kad JO VAIKAI sočiai gyventų ir galiausiai tam, KAD TU, žemės kirmėle, ir šūde, prie jo batų pado, NIEKADA NESUGEBĖTUM ATIMTI iš jo , šitos privilegijos - SOČIAI GYVENTI tavo, debilo ir vergo, DARBO SĄSKAITA.
Viskas.
Būtent tuo ir užsiima visos be išimties idealogijos. Kadangi visos be išimties šiandieninės tiek "tradicinės", tiek "netradicinės" idealogijos aptarnauja VIENĄ ir TĄ PAČIĄ KONCEPCIJĄ - biblinę minios-šūdeličio sistemą. Pagrindinė šios jau kelis tūkstančius metų egzistuojančios sistemos savybė: yra minia-biomasė-runkeliai-buduliai-liumpenproletariatas-vartotojai ir yra "elitas"-pašvęstieji-aristokratai-autoritetai-protabokščiai-politikai, kurie šitai miniai,atai yra, mums, diktuoja, kaip ji turi gyventi.
Ir visiškai nesvarbu, kokiu pavidalu tai realizuota: ar atviros vergvaldystės forma, kai vergvaldys laikė savo vergus ant grandinės, ar feodalizmo forma, kai aristokratai laikė savo kumečius kumetynuose, ar šiuolaikinės "demokratijos" forma, kai politikos-verslo-finansų mafiją per jų pačių sukurtą ir kontroliuojamą valdymo sistemą, laiko visus "laisvus" ir "demokratinius" piliečius už pautų per mokesčius, per infrastruktūrą, per paskolas, per švietimą ir t.t.
Taigi, vienintelis būdas išsivaduoti iš šitos "Matricos" - tai sugebėti už butaforinių idealogijų širmos įžvelgti vergvaldiškos KONCEPCIJOS monolitą, ir sukurti ALTERNATYVIĄ KONCEPCIJĄ, kurioje žmogus turėtų galimybę TAPTI ŽMOGUMI, tikrąją šio žodio prasme.
Ne dvikoju gyvuliu, tenkinančiu savo dvikojų šeimininkų poreikius, o laisva asmenybę, turinčia laisvą valią ir, svarbiausia - REALIZAVUSIA VISĄ SAVO TURIMĄ TOBULĖJIMO POTENCIALĄ.
Tokia ŽMOGIŠKOJI koncepcija yra kuriama - tai Visuomenės Saugumo Koncepcija (plačiau žinoma, kaip KOBa). Kuo mes greičiau ja pakeisime dabar egzistuojančią ir pasaulį naikinančią biblinę koncepciją, tuo mažiau reikės kentėti visai žmonijai, tame tarpe ir mums.
N е T i е s а .lt