Tikrasis Lietuvos žmonių kūrybiškumas pasireiškia slepiant gabenamas per sieną cigaretes. VSAT nuotrauka |
Vos tik viešoji įstaiga „Lietuva be šešėlio“ pristatė
„Šešėlio žemėlapį“ internete, tautiečiai puolė žymėti taškus, kuriuose, jų
manymu, nelegaliai prekiaujama alkoholiniais gėrimais, tabako gaminiais ir
degalais. Daugiausiai didžiuosiuose miestuose, o pasienio savivaldybėse, kur
šiukšlių dėžėse nerasite lietuviškomis banderolėmis pažymėtų cigarečių pakelių
- vos vienas kitas. Jeigu, pasak Lietuvos laisvosios rinkos instituto atliktos
apklausos, net 62 proc. Lietuvos gyventojų pateisina kontrabandą, nors tik
trečdalis prisipažįsta, kad ją perka, tai kodėl nė vienas iš jų išrinktų
politikų tiesiai ir atvirai nedrįsta pasiskelbti atstovaujančiu
kontrabandininkų interesus?
Teisinti kontrabandą ir šešėlį, žinoma, yra siaubingai
nepatriotiška, gal net nusikalstama. Todėl ir pabandysiu pabūti „velnio
advokatu”. Ne tik išdėstyti argumentus, kodėl kontrabandą galima pateisinti,
bet ir pristatyti galimą Lietuvos, kaip iš kontrabandos gyvenančios šalies,
viziją.
Kai balsavome referendume dėl stojimo į Europos Sąjungą,
informacijos apie jos vieningą akcizų politiką agitatoriai stengėsi neminėti.
Lietuva drauge su kitomis naujosiomis ES narėmis išsiderėjo šiokį tokį
pereinamąjį laikotarpį, ir naiviai manėme, kad per tą laiką ne tik kuro bei
rūkalų kainos, bet ir mūsų pajamos bent priartės prie senųjų europiečių algų
vidurkio. Juolab niekas negalėjo prognozuoti, kokios akcizinių prekių kainos
bus pas mūsų kaimynus baltarusius ir rusus.
Pati idėja apmokestinti kurą akcizais, viršijančiais jo
kainą be mokesčių, remiasi klaidinga prielaida, kad kuro vartojimą reikia
mažinti, tarsi važinėjimas automobiliu būtų kažkoks žalingas įprotis kaip
rūkymas arba alkoholio vartojimas. Tokiu būdu sukeltos kuro kainos ne tik
brangina visas kasdienio vartojimo prekes, kurias juk reikia kažkaip atvežti į
parduotuves arba pirkėjų namus, bet ir nekonkurencinga paverčia bet kokią ūkinę
veiklą. Daugybės verslo rūšių neverta nė pradėti, nes didelės transporto
išlaidos jas paverčia nuostolingomis. O kai viskas taip brangu, brangsta ir
darbo jėga - kas gi dirbs už pinigus, kurių neužtenka kelionėms į darbą ir
cigaretėms.
Brangus kuras lemia ir netolygią šalies teritorinę plėtrą.
Žmonės tūno susigrūdę ankštuose blokinių daugiabučių kambarėliuose, atiduoda didžiąją savo pajamų
dalį už jų nuomą ir šildymą, o atokesnėse vietovėse lyg po Didžiojo maro griūva
niekam nereikalingi apleisti namai. Pernelyg brangu važinėti į darbą, už kurį
mokama vidutinė alga, ne tik šimtą, bet ir kelias dešimtis kilometrų. Toks nesveikas
kuro branginimas grindžiamas dar ne taip seniai komunistais save vadinusių
Europos kairiųjų ir žaliųjų prielaida, neva mažiau važinėdami galime sulėtinti
klimato kaitą, o nuosavas automobilis - buržujų privilegija. Jaukioje pamiškėje
gyvenančią šeimą su keliais vaikais, besidžiaugiančią žalumynais iš savo daržo,
paežerėje sirpstančiomis žemuogėmis ir žydinčios pievos kvapais, jie norėtų
priversti utilizuoti kantriai tebetarnaujančią 20 metų senumo „Audi 100”,
sugrūsti į socialinį būstą mieste ir priversti važinėti visuomeniniu
transportu. Ko neišvarė iš tėviškės pokario stribai, mokestinėmis priemonėmis
išvarys sava valstybė.
Lietuviškas sugebėjimas prisitaikyti prie pakitusios
aplinkos, rasti spragų įstatymuose, išgyventi ir verstis net tada, kai, atrodytų,
jau nebėra iš ko, perduodamas iš kartos į kartą. Nepasitikėjimo visomis
valdžiomis genas ypatingai stiprus provincijoje, kur įskųsti baltarusišku
dyzelinu prekiaujantį kaimyną vis dar yra taip pat amoralu, kaip uždegti jo
kluoną ar išprievartauti ožką. Iš pavydo tai kartais padaroma, bet skundikas
visada smerkiamas, o nukentėjusiojo dėl jo skundo gailimasi. Paprotinė teisė,
prieštaraujanti oficialiajai teisinei sistemai, kuo puikiausiai atsispiria bet
kokiai propagandai per žiniasklaidos priemones ir valdžios sugalvotoms
socialinėms akcijoms.
Turėdami tokias gilias tradicijas, vieną kartą galėtumėm
pabandyti pažvelgti į akcizinių prekių kontrabandą ne kaip į grėsmę, bet kaip į
galimą šalies ūkio plėtros kryptį. Visiškas ES išorinės sienos kontrolės atsisakymas
neįmanomas ir netgi nereikalingas. Formaliai vykdydami visus įsipareigojimus
Europai ir laikydami pasienyje veiklą imituojančius, bet prastai finansuojamus
pareigūnus, galime sėkmingai tapti iš kontrabandos gyvenančia šalimi. Išlaikant
tą pačią retoriką apie kovą su „šešėliu”, pakaktų neoficialių aukščiausių
šalies vadovų patarimų muitinės ir pasienio policijos struktūroms kuo rečiau
pastebėti, ką veža sieną kertantys automobiliai su lietuviškais numeriais, o
toliau viskas susiklostytų savaime. Kontrabanda galėtų išmaitinti kelis kartus
daugiau, negu dabar ja verčiasi, ne vien tik pasienio miestelių gyventojų. Už
mūsų juk milžiniška ir nepasotinama ES vidaus rinka su astronominėmis kuro ir
rūkalų kainomis. Vežk kiek nori ir tai bus tik lašas jūroje. O uždirbtus
pinigus kontrabandininkai leis ten, kur gyvena - netaupydami apsipirkinės
prekybos centruose, remontuosis automobilius, statysis namus, kirpsis plaukus
ir valgys restoranuose. Valstybė praras po kelis šimtus milijonų litų per metus
akcizų, bet tikėtina, kad keliskart daugiau atgaus per padidėjusį PVM
surinkimą. O jeigu neatgaus, bus galima dar kartą sumažinti finansavimą
muitinei.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą