Lietuvos paštas ką tik atsiuntė man į redakciją įspūdingą
gėlių puokštę. Paštas yra tokia mandagi įstaiga, kuri mane pasveikina visų
didžiųjų kalendorinių švenčių bei gimtadienio proga. Kažkas yra pasakęs, kad
verslo dovanos stiprina draugystę, tai negi pulsiu ginčytis, kad neesmi vertas.
Ačiū. Dabar kabinete dominuoja širdžiai mielas laidotuvių kvapas. Tada ir
prisiminiau, kaip seniai bebuvau jaukiose lietuviškose laidotuvėse su velionio
šarvojimu troboje, o ne laidojimo namuose, „Graudžių verksmų” giedojimu, po
alyvomis rūkančiais kostiumuotais kaimynais.
Pirmadienio vakarą, išsiskleidęs 6 metrų ilgio kopėčias,
rankiniu pjūklu pjausčiau stogą siekiančias seno uosio šakas. Saulei jau
leidžiantis į Ilgio pelkes, storiausią šaką pjoviau tampydamas pjūklą abiem
rankom.
„Laikykis, nukrisi,”- sako iš apačios genėjimo procesą
stebinti mano žmona. Pagalvojau, kad myli. Arba šiaip nemėgsta iš anksto
neplanuotų švenčių. Pavyzdžiui, laidotuvių.
Man pačiam tai laidotuvės patinka gerokai labiau už,
pavyzdžiui, vestuves. Žinoma, atmetus patį netekties faktą, skausmą... Iš tiesų
tai ir man sudėtinga nuo viso to atsiriboti ir aptarinėti laidotuves vien kaip
reginį. Vėlinių metu nuo to emocinio krūvio pabėgti būtų dar sunkiau, todėl
apie tai rašau dabar, kai nėra nė menkiausios progos.
Su vestuvėmis nėr ką lyginti - net ir pačios kukliausios
dulkėto provincijos bažnytkaimio bėdžiaus laidotuvės būna gerokai skoningesnės
už bet kurias blizgių žurnalų dėmesio sulaukiančias elitines vestuves. Jau vien
todėl, kad jų dalyviai dažniausiai rengiasi tamsiais rūbais, vengia
sentimentalios puošybos ir neturi pretenzijų kažką nustebinti. Labiausiai man
gaila, kad baigia išnykti velionio šarvojimo namuose tradicija. Suprantu, kaip
tai nelabai patogu daugiabučių gyventojams, bet kaime ar miestelyje, nuosavame
name gulėti karste man būtų gerokai jaukiau, negu rūsčioje šarvojimo salėje, iš
kurios ką tik išnešė kitą karstą ir eilėje jau laukia dar vienas šviežias
lavonas.
Kai XX a. devintajame dešimtmetyje, per patį vyšnių
žydėjimą, buvo laidojamas mano senelis Adomas, tą mirusiojo poreikį paskutines
paras pabūti savo namuose tiesiog buvo galima pajusti. Iš trobos į ūkinius
pastatus paskubomis buvo išnešti visi daiktai. Viename namo kambaryje gulėjo
pašarvotas senelis, o kitame sustatyti ilgi stalai suolai giedotojams susėsti.
Žvakių, eglišakių, gėlių ir svečiams pavaišinti troškinamų kotletų su bulvėmis
kvapai susiliejo su lietaus ir pašnibždomis tariamų užuojautos žodžių garsais.
Giedoti laidotuvėse buvo ypatinga garbė, kurios
neatsisakydavo nė vienas klausą ir kažką panašaus į balsą turintis senolis.
Didesnėje parapijoje giedorius taip ir keliaudavo iš namų į namus, kol
išlaidodavo visus jaunystės draugus ir ateidavo laikas pačiam būti atgiedotu.
Laidotuvių organizatoriams tekdavo sukti galvas, įpilti ar neįpilti giedotojams
ko nors stipresnio, o jei jau įpilti, tai kaip apskaičiuoti kiekį, kad visiems
užtektų, bet gedulingas giedojimas nevirstų užstalės bliovimu.
XX a. pradžios laidotuvių tradicijos sėkmingai išgyveno visą
sovietmetį. Iš atokių vienkiemių suvažiavusi pirmoji miestiečių karta svajodavo
bent pasilaidoti nuo vaikystės pažįstamame tėviškės kalnelyje, priglaudusioje
jų tėvus ir tėvų tėvus. Kita karta ir senoliai, kurių nebuvo kam į tėviškę
parvežti, jau atguldavo žvilgsniu neaprėpiamose ir nuobodžiose kaip blokinių
daugiabučių namų mikrorajonas didmiesčių kapinėse. Bet pačios laidotuvės
keistis pradėjo tik neseniai, kai šarvoti imta laidojimo namuose, o iš to pusėtinai
uždirbantis verslas ėmė diegti Vakarų Europoje ir JAV nusižiūrėtas laidojimo
madas. Kapinių puošyba ir paminklų mados vertos atskiro nagrinėjimo, todėl prie
jų nė nesiartinsiu, tik užsiminsiu, kad skonio ir santūrumo ten, mano
supratimu, gerokai mažiau, negu pačiose laidotuvių apeigose.
Užtat negaliu nepaminėti reguliariai mūsų žiniasklaidos iki
nacionalinio skandalo išpučiamų istorijų, kai vienas ar kitas klebonas atsisako
katalikiškai palaidoti, jo žiniomis, su Katalikų Bažnyčia savęs netapatinusio
mirusiojo. Man, kaip katalikui, kraujas užverda skaitant tokių straipsnių
komentarus, kuriuose skaitytojai dažniausiai dalijasi savo neišmanymu, Bažnyčią
prilygindami kažkokiai viešąsias paslaugas teikiančiai įstaigai, kuri, jų
supratimu, tiesiog privalo gražiai, greitai ir patogiai surengti gedulingas šv.
Mišias ir viską, kas prie to priklauso. O vien užuomina, kad velionio artimieji
tokia proga galėtų atsilyginti kunigui kažkokia pinigine auka, įžeidžia juos
tarsi koks satanistų šokis ant šviežiai supilto kapo.
Suprantu, kodėl lietuviškoji katalikybė neskuba atstumti
visų tų iš tradicijos tik krikštytis, tuoktis ir pasilaidoti krikščioniškai
pageidaujančių, bet su gyvai tikinčiųjų bendruomenei savęs nepriskiriančių
žmonių - laukia, gal bent į gyvenimo pabaigą pradės ieškoti ryšio su Dievu. Be
to kažkaip nemalonu būtų pripažinti jau seniai akivaizdžią tiesą, kad iš 60-70
proc. apklausose save pavadinančių katalikais gyventojų gal tik kas dešimtas
reguliariai dalyvauja šv. Mišiose ir domisi tikėjimo dalykais. Prisipažinus,
kad esame apgailėtina mažuma, tektų pripažinti ir tai, kad neturime jokios
teisės reikalauti reguliuoti likusių bendrapiliečių gyvenimą pagal mūsų
religinės moralės normas. Propaguoti jas galime savo asmeniniu pavyzdžiu,
kuriuo aplinkiniams norėtųsi sekti ir taip galbūt atrasti tikėjimą.
O man tai laidotuvės nepatinka visiškai. Visos gedulingos puokštės, giesmės, verksmai sukelia tokią slogią nuotaiką, kad net jei būna ne itin artimo žmogaus laidotuvės savaitėm vaikštau su slogia nuotaika :(
AtsakytiPanaikinti