1991 m. gyvenau Vilniuje, Viršuliškėse, ir pro langą nuolat
matydavau Spaudos rūmus. Sausio 11-osios rytą pabudau nuo šūvių ir iškart
pamačiau susirinkusius ginti Spaudos rūmus žmones ir ant įšalusios žemės
besisukinėjantį tanką. Mama dar bandė įkalbėti papusryčiauti, šilčiau
apsirengti, tai išbėgau iš namų kažką kramsnodamas ir sagstydamasis palto
sagas. Grįžau po kelių dienų, jau pametęs jų skaičių, pajuodusiais paakiais ir
iki paskutinio siūlo prisigėręs dūmų kvapo nuo laužų, liepsnojusių aikštėje
prie Parlamento.
Vargu ar būtų prasminga dabar visa tai smulkiai pasakoti,
nes į jokį išskirtinį tų įvykių dalyvio statusą niekada nepretendavau - likau
gyvas, sveikas ir taip pat kaip anuomet jaučiuosi skolingas laisvę tiems, kurie
už mane žuvo ar nukentėjo. Įsivaizdavau, kad kada nors turėsiu ką pasakoti
anūkams, įsitaisęs supamame krėsle prie židinio, glostydamas žilą barzdą. Kol
gyvi tūkstančiai 1991-ųjų sausio įvykių dalyvių, bet koks revanšistinis bandymas
perrašyti istoriją pagal dar tuomet sovietinių perversmininkų paskubomis
sugalvotas versijas, yra ne kokia nors „kita nuomonė”, kurią lyg ir
privalėtumėm sukandę dantis toleruoti, o asmeninis kiekvieno iš jų pažeminimas.
Ir svarbiausia - pasityčiojimas iš gyvybę mainais už mūsų laisvę atidavusių
Sausio 13-osios aukų.
Nepaisant tokio griežtoko vertinimo, nematau jokios
meluojančių apie Sausio 13-osios įvykius asmenų kriminalinio persekiojimo
prasmės. Prisiminkime Algirdo Paleckio bylą dėl frazės „savi šaudė į savus”.
Per ją šis politikas gavo tiek nemokamo žiniasklaidos dėmesio ir progų plačiai
paskleisti dar daugiau sąmokslo teorijų, kiek nenusipirktų už jokius iš Rusijos
valstybės biudžeto propagandai kaimyninėse šalyse skiriamus milijonus. Kas prisimindavo
Bronių Bradauską iki jo skandalingo sprendimo nerodyti užsienio svečiams filmo
apie Sausio 13-ąją?
Veldamiesi į diskusijas ir teisminius ginčus su svetima
propaganda mes tarsi patys pripažįstame, neva oficialią Sausio 13-osios įvykių
versiją reikia vis iš naujo įrodinėti. Juk nesiginčijame su žmogumi, gatvėje
tampančiu praeivius už skvernų ir šaukiančiu, kad žemė plokščia, o jo galvoje
gyvena maži žali žmogeliukai. Iš naujo neįrodinėjame, kas laimėjo Pirmąjį ir
Antrąjį pasaulinius karus, neabejojame žemės trauka ir energijos tvermės
dėsniu. Po 23 metų tokia pat abejonių nekeliančia žinia, išmokstama dar
pradinėje mokykloje kartą ir visiems laikams, tapo ir 1990-1991 m. Lietuvos
istorija. Viskas seniai aptarta, ištyrinėta, surašyta Sausio 13-osios byloje ir
istorijos vadovėliuose. O jei kas nors to nežino, tai tėra išsilavinimo spraga
arba riboti gebėjimai suvokti informaciją. Yra juk nelaimingų vaikų, kurie ir
skaityti bei skaičiuoti neišmoksta.
Nesąmones kliedintis žmogus, ar jis kalbėtų apie gamtos
dėsnius, ar Sausio 13-osios istoriją,
vertas tik užuojautos. Nebijokim elgtis solidariai, laiku rekomenduoti medikų
pagalbą, kol negalia netapo pavojinga jam pačiam ir aplinkiniams. Ir nereikia
to lyginti su sovietiniais piktnaudžiavimais psichiatrija, kai prievarta buvo
gydomi disidentai. Gyvename laisvoje šalyje, kur medicininė pagalba teikiama
tik sutinkantiems sau padėti. Bet tai jokiu būdu nereiškia, kad kliedesiai turi
teisę tapti „kita nuomone”.
Nemažos mūsų visuomenės dalies tamsumas, neišmanymas ir
piktybiškas nenoras suprasti esminius mūsų visuomenės gyvenimo principus būtų
bent jau slepiamas kaip gėdingas dalykas, jei aukščiausius postus mūsų
valstybėje užimantys politikai jo neskatintų ir netoleruotų. Ką reiškia Seimo
pirmininkės Loretos Graužinienės pasisakymas tiesioginėje LRT
laidoje „Dėmesio centre”, kad ji nesiruošia „pateikinėti skaičiavimų bei
kalbėti ekonominiais terminais, nes Lietuvos žmonėms tai neįdomu ir
nesuprantama”?
Ir visai be reikalo iš ponios L.Graužinienės taip šaiposi
interneto šmaikštuoliai - ji elgiasi visiškai teisingai. Puikiai žino, ką daro
ir pasisakydama prieš euro įvedimą. Jos rinkėjams nereikia euro. Jiems reikia
didesnių pašalpų ir minimalios algos. O tie, kas moka skaičiuoti, kam reikia
euro, palankios mokestinės aplinkos ir šalies finansinio stabilumo, už jos
partiją nebalsavo. Ir tokiu būdu darbiečiai ir iš dalies tvarkiečiai įrodinėja,
kad nėra vienadieniai populistai, kurie užmirštų per rinkimus duotus nerealius
pažadus. Šitie populistai atėjo ilgam. Jie sąmoningai pasirinko atstovauti tai
visuomenės daliai, kurios kiti kratosi dėl nenorminės leksikos, blogo kvapo ir
nesugebėjimo įsiminti elementarias žinias. Per rinkimus nelengva juos įtikinti
ateiti iki balsavimo urnų, kartais tenka paskatinti ar padėti. Ir kas
baisiausia - nevienadieniai populistai ketina tesėti ar bent įtikinamai
apsimesti, kad stengiasi tesėti jiems duotus pažadus. Todėl būti buku jau ne
gėda. Neišmanymas - ne yda. Jei Seimo pirmininkė prie jo taikosi, tai juo
galima netgi didžiuotis ir jau tikrai nėra reikalo stengtis kažkaip pasikeisti.
Kai tokia gyvuliška būsena, tetrokštant būti pašertam ir
pagirdytam, gal dar palinksmintam dovanotu bilietu į sovietinę praeitį lengvai
įsimenančiomis dainomis šlovinančio popdaininko koncertą, tampa patraukli
tokiai didelei visuomenės daliai, jog jos jau nebegali nustelbti kūrybinga ir
versli mažuma, nebešokiruoja net ir abejonės Sausio 13-osios aukų, pokario
rezistentų ir kalėjimuose pūdytų disidentų aukos prasmingumu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą