Sunku rašyti apie ką nors kitą, kai negaliu atsitraukti nuo
transliacijų iš Kijevo, nustoti dalintis interneto socialiniuose tinkluose vis
naujais solidarumo su besikaunančiais už laisvę ukrainiečiais simboliais. Bet
kadangi įvykiai ten kiekvieną minutę gali pakrypti pačia netikėčiausia linkme
ir pasibaigti žiauriomis skerdynėmis, kompromisu tarp opozicijos ir valdžios
arba visišku pastarosios nuvertimu, tai belieka palikti šią temą
komentuojantiesiems ją tiesioginiame eteryje ir įdėmiai pažvelgti į tai, kaip
gyvename mes patys ir kodėl tas gyvenimas neatitinka lūkesčių.
Viena draudimo bendrovė kaip tik atsiuntė jos užsakyto
gyventojų ekonominių nuotaikų tyrimo išvadas. Iš jų sužinojau, kad moterys vis
dar neturi kuo apsirengti ir apsiauti - šiais metais avalynei ir aprangai 23
proc. moterų žada išleisti daugiau negu pernai, o taip sakančių vyrų buvo tik 7
proc. Pažvelgiau į savo dar prieš krizę pirktus masyvius suvarstomus batus ir
supratau, kad tai mažumai savęs niekaip negalėčiau priskirti.
Užtat priklausau kitai - 76 proc. respondentų kelia nerimą
pasirengimas euro įvedimui, o man dėl to nei galvos, nei kurios nors kitos
vietos neskauda. Vienų piniginių ženklų pakeitimas kitais paveiks mano kasdienį
gyvenimą gerokai mažiau, negu orų ar nuotaikų permainos. Ir jau tikrai
neįsivaizduoju savęs naktimis nemiegančio, gulinčio lovoje ir žiūrinčio į
voratinklio likučius ant lubų bei nerimastingai galvojančio, kaip teks gyventi
be litų. Be batų tikrai būtų sunkiau.
Bet jei žmogui nuolat kalsim į galvą, kad viskas dėl to euro
įvedimo beprotiškai pabrangs, o jo alga, perskaičiavus į eurus, taps
apgailėtina pašalpa, tai anksčiau ar vėliau jis pradės dėl to nerimauti.
Politikai puikiai išmoko sugalvoti neegzistuojančią problemą arba smulkmeną sureikšminti
iki globalios tragedijos, o tada siūlyti rinkėjams savo paslaugas ją sprendžiant.
Juk jei ponai Pranciškus Šliužas ir Julius Panka su savo
bendražygiais nebūtų suvaidinę prieš rinkėjus kone antikinės tragedijos dėl
gegužę pasibaigsiančių kai kurių apribojimų žemės ūkio paskirties žemės sklypų
savininkams disponuoti savo nuosavybe, tai didžioji dalis rinkėjų nebūtų nė
sužinojusi, kad tokie didžiavyriai Lietuvoje gyvena. Vos tik paprastas Europos
Sąjungos sutartyje numatytų įsipareigojimų perkėlimas į šalies įstatymus
nupaišomas kaip grėsmingai iš Vakarų artėjantis juodas debesis, kurio atnešta
audra pakels mus nuo žemės ir išblaškys po pasaulį kaip nuo pilietinio karo
žudynių bėgančius pakrikusios Afrikos valstybėlės vaikučius. Ir štai taikus
žmogus, gimęs ir užaugęs mieste, karvę matęs tik per automobilio langą, o morką
skiriantis nuo buroko tik pagal etiketę prekybos centro lentynoje, staiga
susirūpina, kad Tėvynė bus išparduota po gabalėlį svetimšaliams, kurie tuos
plotus prijungs kas prie Lenkijos, kas prie Latvijos, o Lietuvai liks tik
žemės, supiltos į buvusį fontaną prie Seimo. Ir štai jau tos įsivaizduojamos
problemos sprendėjai pradeda kalbėti visos tautos vardu, statyti ant ausų
Vyriausiosios rinkimų komisijos narius ir seimūnus.
Tą pačią techniką jau ne vienerius metus sėkmingai naudoja
Seimo narys Petras Gražulis ir vis gausėjantis jo pasekėjų homofobų būrys.
Gyvena sau rinkėjas kur nors tarp Veršių ir Kaziulių, vaikus užauginęs, bet nuo
varganais pokario metais prabėgusios vaikystės nematęs nė vieno gėjaus. Bet
staiga ponas Petras iš televizoriaus arba Leipalingio krautuvėje įsigyto pigaus
dienraščio puslapių jam paaiškina, kad dabar jo anūkai jau nebegalės tuoktis ir
vaikučius auginti, bet Europa juos privers vyrus su vyrais, moteris su
moterimis... O jei tie užsispyrėliai kokį vaiką tradiciniu būdu pasidirbintų,
tai ponia Milda gali papasakoti, kaip nekaltas kūdikėlis bus jėga atplėštas ir
atiduotas kitos orientacijos įtėviams.
Ir štai mano jau minėtas gerasis žmogus, nuvažiavęs į miestelį
trijų batonų ir naujos grandinės Brisiui pirkti, pradeda įtariai apžiūrinėti
kiekvieną neįprasčiau apsirengusį praeivį, o kitą naktį jau sapnuoja, kad jį po
Gerdašių bažnyčios šventorių vaikosi lūpas skaisčiai raudonai išsidažęs
seniūnas su urėdu. Pabudęs nuo tokio košmaro paryčiais ir šilta srovele
laistydamas iš po sniego už tvarto jau spėjusias sužaliuoti usnis, jis prisieks
prieš įtartinai žydroką mėnulio pilnatį, kad per visus rinkimus balsuos tik už
tuos, kas kartą ir visiems laikams uždraus visas seksualines bei kitokias
mažumas.
Gąsdinimo ir prigąsdintų žmonių gelbėjimo nuo įsivaizduojamų
baubų metodiką kuo puikiausiai taiko ir Druskininkų kurortą daugiau kaip
dešimtmetį valdantys vietos politikai, kiekviena proga primenantys, kaip baisu
čia buvo praeito amžiaus pabaigoje, kai niekas nenorėjo važiuoti į nutriušusias
mūsų sanatorijas, o darbo neturintys druskininkiečiai iš bado neišmirė tik
grybaudami ir uogaudami. Prieš miegą belieka įsivaizduoti, kaip susibūrę į
opoziciją pavyduoliai užgrobia valdžią kurorte, išleidžia vandenį iš vandens
parko, atitirpina „Snow areną” ir išdaužo langus renovuotose sanatorijose, kad
daugiau čia nė vienas rusas ar lenkas kojos nekeltų.
Varžytis su druskininkiečiais galėtų nebent Rytų Lietuvos
lenkiškų savivaldybių vadovai, tokioje permainų baimėje savo rinkėjus sugebėję
užkonservuoti nuo pat 1990-ųjų. Tiesa, ne vien savo jėgomis, bet ir kuo
nuoširdžiausiai talkinant lietuvių kraštutiniams patriotams, dvikalbėse gatvių
lentelėse ar pavardžių rašyboje sugebantiems įžvelgti pasirengimą Liucijaus
Želigovskio maišto pakartojimui.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą