Algirdo Butkevičiaus vadovaujama koalicinė vyriausybė
stebėtinai ilgai išlaikė nemąžtantį populiarumą, vadovaudamasi paprastu
receptu: kai nieko nedarai, tai ir neklysti. Atsigaunanti šalies ekonomika
leido vadovautis šituo sėkmės receptu gal net iki kadencijos pabaigos, bet,
artėjant Prezidento ir Europos Parlamento rinkimams, atsargumą įveikė pagunda
įsiteikti visų valdžių mylimiausiai visuomenės daliai - pensininkams.
Nebūsiu labai originalus primindamas, kad ant 2008 - 2012 m.
šalį valdžiusios Andriaus Kubiliaus vyriausybės galvų žmonių prakeiksmai
pasipylė ne tada, kai teko karpyti biudžetą ir mažinti įvairias išmokas bei
pašalpas. Keiksmažodžiu Kubiliaus pavardę pavertė mokesčių didinimas. Būtent
dėl jo dužo Seimo langai, o 2012 m. rudenį pozicija ir opozicija apsikeitė
vietomis.
Nesu sutikęs nė vieno gyvo žmogaus, kuris patirtų malonumą
mokėdamas mokesčius, o ryšys tarp to, ką atiduodame Valstybinei mokesčių
inspekcijai bei Sodrai, ir viešųjų paslaugų bei išmokų nesuvokiamas net ir
mokantiems naudotis excelio lentelėmis. Lengviau toleruojame netiesioginius
mokesčius, tokius kaip PVM ir akcizai, kai atrodo, kad viena ar kita prekių
grupė tiesiog pabrango. Bet, kai jau tenka pačiam iš savo sąskaitos pervedinėti
nuosavus pinigus į VMI sąskaitą, pavyzdžiui, mokant Žemės mokestį arba
Gyventojų pajamų mokestį už parduotą turtą, jaučiuosi lyg pats sau kirviu
kapočiau rankos pirštus.
Šią savaitę Darbo grupė pensijų kompensavimui pranešė
pabaigusi savo darbą ir pateikė teisės aktų projektus valdančiosios koalicijos
Politinei tarybai. Koalicijos partneriams teks nelengva užduotis apsispręsti -
įskaudinti pensininkus, atidedant žadėtą sunkmečiu sumažintų pensijų
kompensavimą, ar surizikuoti pirmą kartą šioje kadencijoje pritarti visiškai
naujo tiesioginio mokesčio įvedimui.
LSDP automobilių mokesčiui pritaria, bet koalicijos
partneriai darbiečiai, tvarkiečiai ir lenkai iškart suskubo prieštarauti, nors
ką tik Darbo partijos deleguota socialinės apsaugos ir darbo ministrė Algimanta
Pabedinskienė džiaugėsi, jog naujasis mokestis leis 2014 m. išmokėti
pensininkams apie 90 mln. litų, o iš viso kompensavimui planuojama išleisti
443,6 mln. litų.
Seime mokestinių įstatymų pakeitimams turėtų pasipriešinti
opozicinė TS-LKD ir Liberalų sąjūdis. Ypač pastarasis, 2008 - 2012 m.
vyriausybėje sugebėjęs įtikinti koalicijos partnerius atsisakyti ne vieno
mokesčių didinimo.
„Ne, ne ir dar kartą ne. Taip ir lieka paslaptis, ar iš
fantazijos stokos, ar iš paprasčiausio kvailumo gimsta tokie absurdiški
siūlymai, kaip apmokestinti visus vairuotojus atsižvelgiant tik į automobilių
variklio dydį. Beje, šis pavydo mokestis liestų visus, įskaitant ir
vairuojančius pensininkus. Ar tokio rezultato laukiame? Nebent valdantieji
Lietuvą Europoje mato tik kaip senų automobilių laužavietę,”- trečiadienį savo
„Facebook” paskyroje piktinosi liberalų lyderis Eligijus Masiulis.
TS-LKD vadovas ir Seimo opozicijos lyderis Andrius Kubilius
ketvirtadienį sakė, kad valdančiųjų socialdemokratų argumentacija dėl
automobilių mokesčio yra „neteisinga ir žeidžia pačius pensininkus”.
Opozicijos balsų naujam mokesčiui sustabdyti tikrai
nepakaks, bet jie bene pirmą kartą per šią Seimo kadenciją turi galimybę
pasitelkti spontanišką visuomenės pasipiktinimą. Mieguistos automobilininkų
organizacijos, paskatintos ir paragintos politinės opozicijos, nesunkiai galėtų
surinkti prie Seimo ar Vyriausybės įspūdingą piktų vairuotojų minią. Langų
daužyti, žinoma, niekas nepradės, bet, būdamas socialdemokratu ar darbiečiu, į
gatvę ne pėsčiųjų perėjoje žengti nedrįsčiau.
Lietuvos pagyvenusių žmonių asociacijos prezidentė Grasilda
Makaravičienė, 2011 m. pagarsėjusi populistiniu siūlymu visiems valdininkams,
ministrams ir prezidentams tris mėnesius pagyventi už 800 litų, demonstruoja,
kaip dalis mūsų šalies pensininkų mažų pensijų problemą suvokia atsietai nuo
kitų Lietuvos ekonominių bei demografinių bėdų. Ryšį pajus tik tada, kai tą
sumą, kuria padidės provincijos senjoros pensija, jai teks atiduoti bedarbiui
sūnui sumokėti automobilio mokestį už surūdijusį praeito amžiaus pabaigos
„pasatą”, kad tik būtų kuo nuvažiuoti iki parduotuvės ar šeimos gydytojo. Čia
jūs mieste galite rinktis - automobilis ar viešasis transportas. Kaime
pasirinkimas kitoks - važinėti į darbą automobiliu arba sėdėti namie ir gerti.
Brangesnė automobilio eksploatacija ir degalai reiškia didesnį skurdą
provincijoje ir socialinę atskirtį.
Pasirinkimas spręsti vienos gyventojų grupės problemas kitų
sąskaita yra toks rizikingas žingsnis, nuo kurio gali prasidėti staigus
valdančiųjų partijų populiarumo mažėjimas. Ir net jeigu per artėjančius
rinkimus visuomet tvarkingai balsuojantys ir todėl politikų labiausiai mylimi
pensininkai dar padės jiems išvengti akivaizdaus sutriuškinimo, jau per 2015 m.
pradžioje vyksiančius savivaldybių rinkimus automobilininkų kerštas gali būti
negailestingas.
Anoniminis naujienų portalo „Delfi” komentatorius bene
aiškiausiai išsakė, kokios gyventojų reakcijos į automobilių apmokestinimą
galima tikėtis: „Sutaupysiu naujam mokesčiui pildamas kontrabandinį kurą ir
darysiu tai iš principo”. Patikėkite, jis tikrai ne juokauja. Būtent tokiu būdu
sunkmečiu liaudis keršijo A.Kubiliaus vyriausybei.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą