Kaip bebūtų malonu džiaugtis saulėtomis rudens dienomis,
gamtoje vis labiau jaučiasi drėgmės stygius. Samanos po kojom net traška, bet
kuris kieme paliktas daiktas per dieną pasidengia smulkių dulkių sluoksniu, o
dar kai kurių grybų parsinešus namo nė džiovinti nereikia – jau sudžiūvo miške.
Rudenį mintyse dalinu į dvi dalis. Gražioji trunka maždaug
iki Varėnos grybų šventės, rengiamos paskutinį rugsėjo savaitgalį, bet gali
užsitęsti ir iki Poetinio Druskininkų rudens. Dar nereikia kūrenti namų,
vidurdienį dar nusimetam šiltesnius rūbus beveik kaip vasarą, medžiai dar su
lapais, nors jau gelstančiais, raustančiais ir pradedančiais kristi. Liūdnoji
rudens dalis prasidės, kai beliks plikų šakų grafika, dienos sutrumpės taip,
kad išeisim iš namų į darbą ir grįšim tamsoje, o katinai ieškos progos įsmukti
pro duris ir įsitaisyti ant palangės virš šilto radiatoriaus arba prie
krosnelės.
Simboliška, kad būtent tokiu metu, iškart po Rudens
lygiadienio, minime Holokausto dieną. Kasmet vis iš naujo primindamas savo
skaitytojams tuos vis labiau tolstančius įvykius, jaučiuosi tarsi antstolis,
primenantis banko skolininkui seniai užmirštą bet negrąžintą skolą. Jeigu
sakoma, kad pakaruoklio namuose apie virvę nejuokaujama, tai ar galima žudiko namuose
vis iš naujo užsiminti apie nužudymo aplinkybes? Nebijantys akistatos su savo
sąžine lietuviai nesistengia ieškoti kažkokių savo protėvių kartos nusikaltimo
pateisinimų ar juo labiau jo neneigia. Tai buvo padaryta ir dabar jau nieko
nepakeisim. Nesugrąžinsim tos savo visuomenės dalies, kuri čia gyveno, augino
vaikus, po daugelio metų kažkur Paryžiuje tapusius visam pasauliui žinomais
menininkais, skaitė ir rašė knygas, prekiavo ir juokavo. Ir staiga viskas
pasibaigė tragedija, po kurios likom tik mes, slėpdami už nugarų kažkuo
sukrešėjusiu suteptas rankas, nuleisdami akis, kai kas nors apie tai užsimena.
Apsamanojo ir nubluko mums neįskaitomi įrašai iškalti pasvirusiuose
akmeniniuose paminkluose, neatpažįstamai pasikeitė po daugybės rekonstrukcijų jų
gyventi namai, pamažu išėjo visi, kas galėjo prisiminti gyvenimą iki
Katastrofos.
Paveldėjom tik liūdesį, tarsi amžinai besitęsiantį vėlyvą
rudenį, kai žinai, kad kitaip jau nebus. Paveldėjom kaltę, apie kurią nenorim
kalbėti, ir pyktį, kai apie ją kas nors bando užsiminti. Nereikia, šiandien
jūsų nekiršinsiu bandydamas perrėkti trokštančius pasinaudoti neramia padėtimi
Artimuosiuose Rytuose, kad dar kartą savo gudriai slepiamą antisemitizmą
užmaskuotų kaip solidarumą su Gazos palestiniečiais.
Šį penktadienį, Lietuvos Respublikos Vyriausybės rūmuose,
Vilniuje pirmą kartą bus teikiami „Beigelio“ tolerancijos apdovanojimai. Tai
nauja Lietuvos žydų bendruomenės, vykdančios tolerancijos kampaniją „Beigelių
krautuvėlė“, iniciatyva. Apdovanojimus globoja LR Ministras Pirmininkas
Algirdas Butkevičius. Vyriausybėje bus išdalintos pirmos šešios iš dvylikos
planuojamų nominacijų: po vieną edukacijos, meno, žmogaus teisių judėjimo,
asmenybės nuopelnų, neformalaus ugdymo ir darbo su jaunimu srityse. Laureatams
atiteks simbolinė statulėlė bei apdovanojimo liudijimas. Dar šešios nominacijos
bus įteiktos kitų metų vasarą „Beigelių krautuvėlės“ uždarymo renginyje.
Kandidatus apdovanojimams siūlyti galėjo visi norintys. Iš trisdešimties
visuomenės nominuotų kandidatų atrinkti šeši verčiausi „Beigelio“ nominacijų.
Dėl nugalėtojų sprendė specialiai suburta Komisija, kurią sudarė devyni žmogaus
teisių srityje nusipelnę asmenys.
Buvau maloniai nustebintas, kai gavau pranešimą, kad patekau
tarp tų 30 kandidatų. Kas bus pirmieji apdovanotieji „Beigelių“ tolerancijos
prizais, paaiškės tik renginio vedėjui Giedriui Masalskiui paskelbus
rezultatus. Nesitikiu tarp jų patekti, nes Lietuvoje yra gerokai labiau šioje
srityje nusipelniusių žmonių, o mano fragmentiškos ir ne visuomet sėkmingos
pastangos savo straipsniuose užsiminti apie lietuvių ir Lietuvos žydų, Lietuvos
ir Izraelio santykių problemas yra gerokai mažiau negu privalėjau padaryti, jei
visuomet būčiau paklusęs sąžinės balsui.
Lietuvos žydų kultūriniam paveldui, lietuvių ir žydų
santykių istorijai ir Holokaustui vis dar nepakankamai dėmesio skiriama
moksleivių ugdymo programose. Žinoma, kiekvienas mokytojas gali papildomai
suteikti savo ugdytiniams žinių apie tai, užpildyti spragas, padėti išsivaduoti
nuo antisemitinių mitų, atsinešamų iš šeimos ir gatvės. Bet ar daug tokių
entuziastų pažįstate? Todėl žiniasklaidai tenka ypatinga misija rasti ir
viešinti geriausius pavyzdžius ir nenutylėti nesantaikos kurstymo bandymų,
kurių šiuo neramiu metu gali pasitaikyti vis dažniau.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą