Norvegijoje dirbantis kaunietis, vidutinio dydžio gatviniame
pietvakarių Lietuvos kaime stebėtinai pigiai nusipirkęs nedidelį dvariuką
primenantį raudonų prūsiškų plytų namą su parko likučiais ir užakusia kūdra,
neilgai juo džiaugėsi. Nupjovė kiemo žolę, praretino krūmus, aprinko šiukšles,
pakeitė pakabinamą durų spyną ir pusmečiui išvyko iš Lietuvos uždirbinėti
pinigų. Manė, kad nerimauti nėra ko – sodyba stovi pačiame kaimo viduryje,
visiškai greta gyvena į civilizuotus žmones panašūs kaimynai, su kuriais spėjo
susipažinti, svetimi ten nesilanko, tai kas gi galėtų nutikti?
Po pusės metų grįžęs į tėvynę, jis mane prikalbino drauge
nuvažiuoti apžiūrėti namo, tikėdamasis, kad sugebėsiu kažką naudingo patarti jos
tvarkymo reikaluose. Taip tapau vieninteliu gyvu liudininku, mačiusiu kaip per
akimirką nuoširdus optimistas, kiekviename žmoguje bandęs įžvelgti pozityvų
pradą ir šypsojęsis net tada, kai ne viskas pasiseka, buvo priblokštas
lietuviškos realybės.
Raudonų plytų dvariukas pasitiko mus atlapotomis durimis,
išdaužytais langais, po kambarius išspardytais nugriautos krosnies kokliais ir
daugybe tuščių plastikinių pigaus vyno bei alaus butelių. Per vieną naktį taip
suniokoti namo nesugebėtų net visi kaimelio gyventojai drauge susirinkę. Bet
keisčiausia, kad nė kaimynai atkakliai tvirtino nieko nematę, o įkyriau
klausinėjami nusukdavo žvilgsnį šalin tarsi vengdami išsiduoti, kad kažką žino.
Niokotojai, žinoma, turėjo būti to paties kaimo gyventojai,
jų pačių paūgėję vaikai ir vietiniai girtuoklėliai, kuriuos visi pažįsta. Bet
paskambinti policijai ir pranešti apie vykdomą nusikaltimą niekas nesugebėjo.
„Mes juk ne skundikai...“- pro sukąstus dantis sugebėjo
ištarti pasiteisinimą primygtinai tardomas kaimynas.
Lietuviškoje paprotinėje teisėje pranešimas apie vykdomą
nusikaltimą yra smerktinas veiksmas, gerokai gėdingesnis už bet kokį
nusikaltimą, išskyrus vaikų seksualinį išnaudojimą ir dar kelias visuotinai
netoleruojamas veikas. Tai būdinga ne tik neseniai iš laisvės atėmimo vietų
išėjusiems ir tenykščiu garbės kodeksu tebesivadovaujantiems recidyvistams, bet
didžia dalimi ir visai mūsų visuomenei.
Bendrovė „Spinter tyrimai“ Lietuvos laisvosios rinkos
instituto (LLRI) užsakymu kasmet rengia reprezentatyvius gyventojų nuomonės
tyrimus, kurių metu domisi, kokia mūsų šalies piliečių dalis pateisina degalų,
alkoholio ir cigarečių kontrabandą bei nelegalų jų vartojimą. Dar prieš 2008 –
2009 m. krizę jų buvo stebėtinai daug, bet ne dauguma, o nuo 2010 m. jų skaičius
stabiliai viršija 60 procentų.
Neteko girdėti apie reguliarius tyrimus, kiek žmonių
toleruoja nusikaltimus ir teisės pažeidimus, nuo kurių nesijaučia asmeniškai
nukenčiantys: Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir tiesioginių išmokų
grobstymą, pajamų slėpimą ir neteisėtą socialinių išmokų gavimą, algas
vokeliuose ir vokelius gydytojų chalatų kišenėse. O svarbiausia – kokia dalis,
sužinoję apie nusikaltimą, įskųstų jo vykdytojus.
Paprotinė teisė negali visiškai sutapti su rašytinėmis
teisės normomis, bet darnioje visuomenėje jas papildo ir pratęsia. Neoriginalu
kiekvieną kartą pirštu rodyti į prieš ketvirtį amžiaus pasibaigusią sovietinę
okupaciją, bet šį kartą be to neišsiversiu. Nes būtent patirtis, įgyta per
ilgus svetimų valdžių amžius, viena kitą keičiančias okupacijas ir rezistenciją
suformavo daugelį lietuviškų paprotinės teisės normų. Įskųsti nacių okupantams
žydų vaiką paslėpusį kaimyną ir stribams išduoti partizanų bunkerio vietą buvo
tikrų tikriausias karo nusikaltimas, kuriam nėra senaties. Vėliau taip pat
smerktinas buvo bendradarbių ir draugų skundimas KGB, o drauge, suvokiant jog
buvome okupuoti, neigiamai vertintas ir bet koks bendradarbiavimas su okupantų
teisėtvarkos institucijomis.
Po Stalino mirties grįžę iš lagerių tremtiniai ir politiniai
kaliniai parsivežė ne tik ilgesingas dainas bei iš duonos nulipdytus rožančius,
bet ir buvimo tarp kriminalinių nusikaltėlių patirtį. Sovietų sąjungoje per
įkalinimo įstaigas perėjo tokia didelė visuomenės dalis, kad nusikaltėlių
pasaulio žargonas, nelaisvėje sukurti anekdotai ir kriminalinės romantikos
persunktos baladės, atliekamos prikimusiu balsu, pritariant gitara, užliejo
visą šalį. O ypatingai jų reikšmė padidėjo sovietinio režimo griuvimo
laikotarpiu, kai buvę „įteisinti vagys“ ir kriminalinio pasaulio autoritetai
tapo raudonšvarkiais „naujaisiais rusais“ su storomis aukso grandinėmis ant
kaklų.
Mes gi tuo metu kūrėme savo valstybę, ėjome į Europą, bet
drauge atsinešėme ir sovietinių lagerių „paniatkes“, tai yra paprotinę teisę.
Ir su neslepiama panieka stebėjomės vokiečiais ar skandinavais, skambinančiais
policijai, vos tik pastebi įtartiną bruzdėjimą kaimyno kieme.
Kol didžiajai visuomenės daliai skundikas yra keiksmažodis,
o sava valstybė – priešas, bet kokios pastangos mažinti toleranciją kontrabandai
ir kitiems nusikaltimams neduos laukiamo rezultato. Net ir liudytojų apsaugos
priemonių reikėtų mažiau, jeigu visuomenė solidarizuotųsi ne su nusikaltėliais,
o su jų aukomis ir pranešusiais apie nusikaltimą sąžiningais piliečiais.
Reikėtų ilgalaikės programos, kurią įgyvendinant nuo vaikų
darželio ir pradinės mokyklos būtų skatinami skundimo įgūdžiai, o pačiam
žodžiui „skundikas“ suteikiama pozityvi prasmė. Juk būti skundiku – ne gėda, o
garbinga pilietinė pareiga. Galimybė skųsti anonimiškai, deja, tik patvirtina
įsitikinimą, jog tai yra gėdingas veiksmas, kurį reikia slėpti nuo kitų.
Mano straipsnių komentatoriai mėgsta priekaištauti, kad
reikšdamas nuomonę „ir apie ratus, ir apie batus“ nepagrindžiu savo žodžių
veiksmais. Tai štai, prašom, bebaigdamas kurti šį tekstą, tinklalapyje „e –
policija.lt“ ne anonimiškai, o pasirašydamas tikrais savo asmens duomenimis
įskundžiau į Vilniaus mero pareigas sumaniusį kandidatuoti poną Jurijų Subotiną
už itin vulgarų tyčiojimąsi iš Prezidentės socialiniame tinkle „Facebook“. Nes
jie ten, Vilniuje, balažin ką gali prikrėsti – dar paims ir išrinks jį meru.
Tai reikia gelbėti sostinę man, kaimiečiui.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą