Rudens ir žiemos sandūroje ir dar per pilnatį geriau kalbėti
ne apie valdžių, o apie klimato kaitą. Nes tapti Kultūros ministru šią savaitę
aš jau atsisakiau. Nesvarbu, kad niekas nesiūlė, atsisakiau iš anksto. Tas
retorinis atsakymas reiškia, kad atsisakau suprasti, kaip galima tyčiotis iš
rimtų dalykų, manant, jog šiai sričiai gali vadovauti bet kas, ką tik bent iš
matymo pažįsta vadovas partijos, kuriai dalinantis ministerijas atiteko
ministro portfelis.
Iš klimato kaitos tyčiojamasi ne ką mažiau ciniškai.
„O kaip kitaip galima vertinti, kai Aplinkos ministerija
skiria 6 mln. keltuvo įrengimui Druskininkuose iš Klimato kaitos specialiosios
programos. Pasirodo, tai daroma „siekiant sumažinti transporto priemonių
sukeliamą taršą“. Viso kartu su savivaldybės pinigais – 12,5 mln. Lt. Ar reikia
didesnio pasityčiojimo iš aplinkosaugos?”- klausia nepriklausomas aplinkosaugos
ekspertas Liutauras Stoškus.
Net ir tie druskininkiečiai, kuriems vandens parko ir
slidinėjimo arenos statybos neatrodė labai simpatišku nukrypimu nuo prieš porą
amžių pasirinktos gydomojo kurorto orientacijos, pamatę, jog tam pavyko gauti
dešimtis milijonų ES struktūrinių fondų lėšų, nutilo ir plojo atidarymo
juosteles karpančiam merui. Dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, o čia juk
beveik dovana – grąžinti pinigų nereikės. Suvokimas kad Europos Sąjungos
biudžetas yra mūsų visų bendri pinigai nebūdingas net ir gerokai ilgiau už mus
toje bendrijoje pabuvusių šalių gyventojams, tai ant druskininkiečių dėl tokio
požiūrio lyg ir nevalia pykti. Savų pinigų į tokius objektus niekas, mokantis
juos suskaičiuoti, žinoma, neinvestuotų. Net ir skolinti šių projektų
vystytojams ėmėsi tik „Snoras”. Bet ES struktūrinių fondų lėšos tam ir skirtos,
kad atsirastų galimybė sukurti infrastruktūros objektus, kurių verslas nesiima.
Taip dešiniajame Nemuno krante atsirado Druskininkų vandens
parkas, o kairiajame – „Snoras snow arena”, vėliau tapusi tiesiog „Snow arena”.
Abu krantus sujungė naujutėlis tiltas, dviračių ir pėsčiųjų takai. Palikai
automobilį stovėjimo aikštelėje ir vaikščiok, mink pedalus, kvėpuok pušynų
oru... Dabar jau neprisiminsiu, kada pirmą kartą buvo paskelbta idėja, kad tarp
šių dviejų objektų dar reikia keltuvo tiems, kurie tingi nuvilkti savo parko
pirtyse išvanotas subines iki slidinėjimo trasos kasų. Aš pats išgirdau ją iš
mūsų mero, kalbėjusio apie tai iškart per kelias radijo stotis. Kadangi
ankstesnės jo svajonės skambėjo ne ką mažiau utopiškai ir vis dėlto buvo
įgyvendintos, keltuvas su skraidančiomis virš miesto gondolomis ypatingai iš jų
neišsiskyrė. Paskui dar buvo dirbtinės jūros vizija, tai viskas kaip ir dera
viens prie kito. Bet lėšų šaltinis – visai kita tema. Tai mažų mažiausiai
primena sraigtasparnių Karinėms oro pajėgoms pirkimo už daugiabučių renovacijai
numatytas lėšas istoriją. Galbūt reikalinga, bet taip ciniškai „pritempta”, kad
nesunku įsivaizduoti, kaip kokiam nors autentiškam vietiniam žaliajam dėl to
tampa gėda būti vadinamam druskininkiečiu. Tai lyg parkavimasis prekybos centro
automobilių stovėjimo aikštelės neįgaliųjų vietoje, teisinantis, kad, pastačius
automobilį toliau, bus sunku alaus dėžę iki jo atsinešti.
Šį kartą nesiimsiu ginčyti klimato kaitos dėl žmogaus
veiklos teorijos, pamažu tampančios kone religine dogma. Jeigu jau darome
prielaidą, kad ji yra teisinga, ir prisidedame prie žmonijos pastangų tą kaitą
lėtinti, mažinant šiltnamio dujų išmetimą, daug ko atsisakydami ir
apmokestindami savo vartojimą per įvairius taršos mokesčius, galėtumėm tikėtis,
kad sukauptos lėšos bus naudojamos paisant elementaraus padorumo. Kažkaip net
truputį banalu siūlyti pasižiūrėti į musėmis aplipusias alkanų dėl klimato
kaitos dykumėjančios Afrikos vaikų akis arba pirštais rodyti į milijonus
kylančio vandenyno iš namų genamų Bangladešo pakrančių gyventojus. Jeigu visi
su klimato kaita kovos statydami sau naujus pramogų objektus, kuo iš esmės yra
Druskininkų keltuvas, nė nepajusime, kada visi tie be namų ir duonos likę
tolimų kraštų žmonės atsidurs jūsų kieme.
Nepripažįstantieji klimato kaitos dėl žmogaus veiklos
teorijos bent jau elgiasi sąžiningai, užsirašydami ant savo rajų visureigių
„F... the fuel economy!”. Mes, druskininkiečiai, taip nemokame – statome
slidinėjimo trasas vietoje iškirsto miško „pakoregavę” draustinio ribas, bet
tuo pat metu pirmieji Lietuvoje imamės organizuoti „Žemės valandą”, simbolinei
valandai demonstratyviai išjungdami šviesas. Veidmainystė jau senokai tapo pas
mus vyraujančia ideologija, todėl galiu neabejoti, kad ir nemaža šio
straipsnelio skaitytojų dalis nė nesupras, ko aš čia „priekabiauju” – juk
džiaugtis reikėtų, kad žmonės sugeba taip apsukriai pasinaudoti galimybėmis,
stato, kuria, o ne kliedesius rašinėja. O klimatas... Kam tai rūpi, va tuoj
pradės snigti, tai kur tas visuotinis atšilimas pradingo.
Manau, nereikėtų taip karčiai ironizuoti ar peikti dabartinių ar būsimų projektų. Be R. Malinausko iniciatyvos vargu ar apskritai reikėtų apie tai šnekėti. Juk jūs esate kurortinis miestas, natūralu, kad jame turi būti ir traukos objektai. Jei tokių nebus, nėra ko ten ir važiuoti. O tai atsilieptų ne tik jūsų miesto biudžetui, bet ir vietiniams verslininkams. Ironiška, bet dar prieš 10 metų Vytauto Didžiojo Universitete per Marketingo vadybos paskaitas buvo galima pasirinkti rašto darbui temą "Kaip pritraukti daugiau turistų į Druskininkus?".
AtsakytiPanaikintiNorėčiau labai padėkoti „LAPO MICRO FINANCE“, kuri man suteikė paskolą sergančio vaiko gydymui. Labai džiaugiuosi, kad šiandien sutikau LAPO, jei reikia skubios paskolos, susisiekite su jais el. Paštu: lapofunding960@gmail.com
AtsakytiPanaikinti„Whatsapp“ +447883183014