Eitynių sezonas kasmet prasideda Užgavėnėmis. Susirinkimų
įstatymo reikalavimai šiam renginiui netaikomi: galima dėvėti kaukes, deginti
laužus, užkabinėti praeivius, propaguoti nesveikus maitinimosi įpročius ir
nepagarbiai vaizduoti tautines bei profesines žmonių grupes, saugotinus
gyvūnus. Vienintelis argumentas, kodėl ši keista šventė iki šiol toleruojama -
jos tradiciškumas. Bet juk turėjome tradicijas auklėti vaikus diržu, reguliuoti
keturkojų augintinių skaičių skandinant jų palikuonis kibire ir gydyti ligas
užkalbėjimais.
Pastaroji tradicija, beje, vėl sugrįžta. Gal pamenate, kaip
klasikiniame siaubo filme „Nasrai“ mažo kurortinio miestelio valdžia visaip
stengėsi nuslėpti žinią apie paplūdimyje poilsiautojų galūnėmis užkandžiaujantį
ryklį? Ne, Druskininkų vandens parke ryklio nemačiau. Net ir pripučiamo. Užtat
Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro duomenimis, praėjusią savaitę gripo epidemijos
jau paskelbtos 27 savivaldybėse. Epidemija skelbiama, kai sergamumas gripu ir
ŪVKTI pasiekia 100 atvejų iš 10 tūkst. gyventojų. Druskininkų savivaldybėje
susirgusiųjų skaičius 10 tūkst. gyventojų - 165. Bet epidemija net ir šios
savaitės viduryje dar nebuvo skelbiama, nes tai gali atbaidyti poilsiautojus.
Ją paskelbus tektų riboti masinius žmonių susibūrimus, o kelialapius įsigiję
kurorto svečiai turėtų pagrįstą pretekstą atsisakyti kelionės į sanatorijas ir
reikalauti grąžinti pinigus.
Įsivaizduokite, kad atvažiuojate į vieną geriausių Rytų
Europos kurortų stiprinti sveikatos ir tik vietoje sužinote, kad čia siaučia
epidemija. Užsibarikadavęs viešbučio kambaryje ilgai neištversite, nes ramybės
neduos mintis, kad tuo metu šviesiaplaukė ilgakojė jums turėtų daryti masažą su
druska ir medumi, už kurį jau
sumokėjote. Išėję iš kambario iškart pasigausite virusą nuo pirmo sutikto
čiaudinčio ir šnarpščiančio nosį druskininkiečio ir likusias dvi savaites
kamuositės lovoje, krečiamas karštinės ir kaulų laužymo. O kai atgausite jėgas
tiek, kad, atrodydamas kaip laiku nepalaidotas numirėlis, pajėgsite
prisilaikydamas už sienų išeiti iš kambario, bus pats laikas keliauti namo.
Todėl negalime būti tikri, kad to ryklio vandens parko
baseine tikrai nėra, nes, jei jis būtų, druskininkiečiai apie tai nesigirtų, o
į vandens paviršių iškilusias poilsiautojų kūnų dalis tyliai krautų į krūvas
tarnybinėse patalpose. Nes mūsų jaunas energingas ir visų mylimas meras žino,
kad to, ką jis uždraus viešai aptarinėti, nėra ir negali būti.
Bet sugrįžkime prie šventinių eisenų sezono. Virginijus
Savukynas už vieno stalo LRT „Įžvalgose” susodino nacionalistų ir gėjų teisių
gynėjų eitynių organizatorius ir netgi sugebėjo suvaldyti juos, kad
nesusipeštų. Lietuvių tautinio jaunimo sąjungos pirmininkas Julius Panka, savo
įvaizdžiu kuo puikiausiai tinkantis būti abiejų eisenų dalyviu, apie oponentų
eitynes sakė, kad visuomenės moralei pavojingus renginius galima ir privalu
drausti.
Bet lygiai taip pat sėkmingai galima išmąstyti, kad
tautiniai jausmai yra savo etniškumo sureikšminimas, kuris, jeigu staiga taptų
populiarus, galėtų pakenkti visuomenės moralei. Bet dauguma lietuvių turi
imunitetą šiai ideologijai, todėl jokios grėsmės nematau. Kol per Seimo
rinkimus už nacionalistines partijas balsuoja mažiau negu vienas procentas
rinkėjų, nes vyraujanti patriotizmo samprata remiasi įsipareigojimu tėvynei, o
ne etnosui ar rasei, vienintelė tautininkų galimybė į save atkreipti dėmesį yra
tų aistras kurstančių skustagalvių eitynių organizavimas.
Ar pamatęs Gedimino prospektu žygiuojančias gėjų poras kas
nors iš jūsų suabejotų savo orientacija? O gal pamanytumėte, kad būti gėjumi
yra baisiai šaunu, todėl reikia pabandyti juo tapti? Bijau, kad nepavyks,
nebent juo jau esate, tik atkakliai neigiate savo prigimtį.
Net jeigu dėl tolerancijos eitynių keli užsislaptinę gėjai,
vedę moteris ir jas apgaudinėjantys, nuspręs laisvintis ir pripažinti savo
orientaciją, tai tik sumažės nelaimingų, save ir artimuosius kankinančių
žmonių. Ir jei kas kenkia visuomenės moralei, jei apie tokią išvis galime
kalbėti, tai tik tas melas, kuriuo stengiamės paslėpti viską, ko nesuprantame,
bijome, gėdijamės, tarsi to įsivaizduojamo ryklio baseine.
Tas pats tinka ir nacionalistams. Ar patikėsite, jeigu
pasakysiu, kad pamatęs Kovo 11-osios skustagalvių eiseną protiškai įgalus ir
likimo nenuskriaustas žmogus kitą rytą nusiskus galvą, išsitatuiruos ant
gauruotos krūtinės „senovės baltų saulės ženklą“, apsiaus ilgaaulius
suvarstomus batus ir eis paspardyti lenkiškai kalbančių kaimynų? Kol eitynių
organizatoriai sugeba neperžengti ribos, už kurios prasideda neapykantos
kurstymas, išvengia atvirai rasistinių ir antisemitinių šūkių, formaliai prie
jų nėra ko prikibti. Jeigu kažkam suteiksime įgaliojimus drausti ir bausti vien
už tai, kad pagrįstai įtariame, jog eisienos dalyvių pažiūros galimai yra
gerokai radikalesnės už skanduojamus šūkius, persekiojimas už pažiūras labai
greitai taps visuotiniu ir nevaldomu.
Todėl jau visai rimtai siūlau, jei jau neketiname uždrausti
Užgavėnių, leisti žygiuoti visiems, kas tik nori ir kur nori. Per Kovo 11-ąją,
Vasario 16-ąją, Gegužės 1-ąją. Gal net kasdien. Kad greičiau atsibostų ne tik
atsitiktiniams praeiviams, bet ir žiniasklaidai, o galų gale net ir patiems
eisenų dalyviams.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą