Po Velykinės pūgos jau spėjusi nutirpti ir išdžiūti
vingiuota kelio juosta tęsiasi link horizonto, o po variklio dangčiu tūnanti
benzininė šešiukė neskubiai, bet užtikrintai didina apsukas... Ne, tai ne scena
iš XX a. devintojo dešimtmečio amerikietiško kelio filmo ir net ne citata iš
benzingalviu save vadinančio Jeremy Clarkson knygos. Druskininkų apylinkių
kelius net ir Lietuvos metų automobilio konkurso dalyviai pelnytai įvertino,
kaip puikiai tinkančius pajusti vairavimo malonumą. Bet balandžio 6-ąją, kai
Lietuvoje minima Saugaus eismo diena, mums ir vėl bus aiškinama, kad tas
malonumas žudo, o vairavimas privalo tapti nuobodžia prievole vilktis paskui
šiukšliavežę, kamuojamam žolėdžių aktyvistų ir samdomų vairuotojų vežiojamų
politikų primesto kaltės jausmo.
Kone visi automobilių gamintojai jau diegia į serijinius
automobilius arba bando sistemas, kurios neleis mums išvažiuoti į
priešpriešinio eismo juostą arba kelkraštį, baksterti į priešais važiuojančio
sedano užpakaliuką arba nudaužti staiga į kelią iššokusio šunėko. Automobiliai
jau bendrauja tarpusavyje, parkuojasi patys, o mes tuo metu galime flirtuoti su
šešiolikmete apsimetančiu kaliniu, kuriam elektroninė apyrankė neleidžia išeiti
iš uošvės sodo namelio arba siųstis iš torrentų piratinę kino teatruose dar
nerodyto filmo versiją. Kryptis akivaizdi - jie nori mus išvaduoti nuo
vairavimo. Bet prieš tai dar turi įtikinti, kad vairavimas yra kančia, kurios
norėčiau išvengti, o ne malonumas.
Prieš šešetą metų, kai Lietuvos keliuose per metus žūdavo
per 700 žmonių ir avaringumu šiurpinome visą Europą, išties reikėjo kažką
daryti. Eismo saugumo specialistai ir politikai rimtai padirbėjo ir jau nuo
2010 m. tų žūčių skaičius svyruoja apie tris šimtus. Jeigu kažkurioje kitoje
srityje būtų pasiektas toks progresas, dėl nuopelnų susipeštų pusė Seimo, o
patys specialistai važiuotų skaityti pranešimų apie savo sėkmę Trečiojo
pasaulio šalyse, kur kelyje pirmenybę turi stipriausiai spaudžiantys garso
signalą ir liesos karvės.
Žmonės žūsta ir nukritę nuo laiptų, skęsta eketėse ir
užspringsta velykiniais kopūstais. Niekas neapsaugotas nuo atsitiktinės savo ar
kito žmogaus klaidos, lemtingo aplinkybių sutapimo, išsiblaškymo ir bukumo.
Todėl tolimesnis saugumo kelyje didinimas neišvengiamai reiškia automobilio
valdymo atėmimą iš žmogaus ir patikėjimą tariamai neklystančioms elektroninėms
sistemoms. Tik mano išmanusis telefonas su „Android” operacine sistema pakimba
bent du kartus per savaitę, o praeitame amžiuje pagamintas automobilis per tą
laiką nė karto nebuvo sustojęs žiedinės sankryžos viduryje ir pareiškęs, jog
toliau niekur nevažiuos, nes susipainiojo savo paties mintyse. Kas bus
atsakingas, jeigu išmanusis automobilis klaidingai nuskaitys navigacinės
įrangos žemėlapio duomenis ir pažeis eismo taisykles arba įvairuos į telefonų
parduotuvės vitriną?
„Kai automobilio elektronika pati galvos už mane, padėsiu
raktelius ir visai nevažinėsiu,”- sako mano bičiulis Sigitas, vairuojantis 1992
m. laidos „Audi S4” ir neketinantis jos keisti į jokį šiuolaikinį įmantrių
sistemų prifarširuotą automobilį. Gal ir nepritarčiau jo kategoriškumui, jeigu
nematyčiau, kaip marginalizuojamas pats vairavimo malonumo supratimas, o iš
būsimų vairuotojų egzaminuotojai verčiami reikalauti ne gebėjimo įveikti
posūkius kontroliuojamu slydimu, bet važiuoti taip, kad automobilis išmestų kuo
mažiau anglies dvideginio. Aš irgi iškvepiu anglies dvideginį, tai uždrauskite
man giliai kvėpuoti.
Žiniasklaida reguliariai šiurpina mus jaunų vairuotojų
sukeltų eismo įvykių vaizdais ir kaskart pasipila siūlymai apriboti jiems
galimybę vairuoti galingus automobilius. O gal tiesiog išmokykime juos
vairuoti? Nes dabartinė vairuotojų rengimo sistema vairavimo mokyklas verčia
mokyti išlaikyti egzaminus. Kuo pigiau, greičiau. Pinigai eikvojami nežinia kam
reikalingų vaizdo registratorių įsigijimui, užuot skyrus daugiau laiko
vairavimo intensyviame eismo sraute įgūdžių formavimui. Jeigu jaunas žmogus
ateina į vairavimo kursus visiškai nemokėdamas vairuoti, tai po jų jis tikrai
netampa tokiu, kuriam patikėtumėte apledėjusiu vingiuotu keliu į mokyklą vežti
savo vaikus. Jei labai nesijaudins, egzaminus iš antro ar trečio karto
„Regitroje” toks išlaikys, bet kelyje bus arba beviltiškas stabdis arba grėsmės
šaltinis.
Todėl visos kalbos apie eismo saugumą, mano supratimu,
turėtų prasidėti ne nuo siekio išmušti mums iš galvų meilę greičiui, greitiems
ir gerai valdomiems automobiliams, vairavimo malonumą, planų įrengti daugiau
atitvarų, „gulinčių policininkų”, greičio kamerų ir visuomeninio transporto
juostų, o nuo to, kaip mus visus paskatinti tapti geresniais vairuotojais.
Kažkada smagiai juokiausi iš 1993-ųjų Marco Brambillos
antiutopijos „Visa griaunantis” („Demolition Man”), kurioje Sylvester Stallone vaidinamas herojus pateko į perversiškai saugius 2032-uosius. Tie metai dar
neatėjo, bet jau nebejuokinga, nes mums pamažu peršamas būtent toks - saugus,
sterilus, korektiškas ir beviltiškai nuobodus pasaulis. Būkit geri,
sugrąžinkite mane atgal į XX amžių!
Pasižiūrėkite šitą:
AtsakytiPanaikintihttp://www.youtube.com/watch?v=cdgQpa1pUUE
Techniškai jau šiandien galima apsieiti be vairuotojo.