Dabar jau visos šventės pasibaigė, išeikvotos petardų ir
fejerverkų atsargos ir tik kur ne kur ant nespėtų nupuošti nutriušusių eglučių
ir pakelės užeigų pastatų dar spingsi užsilikusios lempučių girliandos,
siūbuojamos vien šlapdribą ir lietų nešančių vėjo šuorų. Tokiu metu reikia
išties nemažai pastangų, kad keliomis minutėmis ilgesnė diena ar padidėjusi
minimali alga įkvėptų optimizmo. Bet būtent nuo mūsų visų lūkesčių priklausys,
kokie mums bus šie metai.
Gyveno savo trobelėje prie Merkinės žmogus, ir niekas jo
ypatingai nepasigesdavo. Poetas - ne koks santechnikas ar autoeletrikas, kurio
prireikia, kai tik automobilyje kas nors sukvailioja arba vanduo iš čiaupo
nebėga. Bet kai jis, mūsų Stasiukas, ėmė ir pradingo, prislėgė toks negeras
jausmas, toks akmuo ant širdies, kuris, jaučiu, nenusiris, kol nerasim jo gyvo
ar, neduok Dieve, jau nebe. Čia aš apie Stasį Stacevičių, dingusį prieš visas
šventes, net ir prieš Pasaulio pabaigą. Išėjusį į pūgą ir iki šiol nesurastą.
Iškart jums prisipažinsiu, kad ir kitu metu man įtartini
visi, kiekviena proga raginantieji mąstyti pozityviai. Kiekvienam
bankrutavusiam verslininkui, sunkia liga susirgusiam ar artimąjį praradusiam
žmogui būtinai kas nors tai pasako. Kas gali būti paviršutiniškiau už jokių
negandų neįveikiamą optimizmo kultą. Jis gali paskatinti mus taškyti pinigus,
kurių dar neuždirbome, vienadieniam šlamštui, kurio mums nereikia. Nes juk
rytoj bus dar geriau, negu šiandien. Pamenate tuos 2006-2008 m. nekilnojamojo
turto agentus, kurie užsispyrusiai jums tvirtino, kad butai brango ir brangs, o
jokio kainų burbulo nėra ir būti negali? O juk ir brango. Tai buvo trumpas
tarpsnis tūkstantmetėje Lietuvos istorijoje, kada mes buvome išties
optimistiškai nusiteikę, guvūs ir energingi. Visai kitokie, negu įprastas
lietuvio žemdirbio - Rūpintojėlio prototipo arba čiurlioniškai melancholiško
intelektualo įvaizdis. Už tai gavome per nagus taip, kad maža nepasirodė. Nėra
jokio pagrindo patikėti, kad šiame amžiuje toks optimizmo blyksnis dar
pasikartos.
Senstanti visuomenė nėra linkusi imtis radikalių permainų,
rizikuoti ir pasitikėti savo galimybėmis. Ir nepasakokite man, kad kokia nors
šeimos politika gali priversti mus visus tapti daugiavaikiais. Mes tam jau per
seni, pernelyg civilizuoti, sotūs ir išsilavinę. Pati būtinybė perduoti
būsimoms kartoms kiek įmanoma daugiau savo DNR vis dažniau suvokiama tik kaip
beprasmis pirmykščių būtybių instinktas. Jei po mirties nieko nėra, tai koks
skirtumas, kas paveldės mano sukauptus rakandus. O jei yra, tai kodėl turėčiau
pirmiausiai rūpintis biologiniu savo rūšies pratęsimu, o ne sielos
nemirtingumu. Jei kunigystė ir vienuolystė atmeta pačią giminės pratęsimo
idėją, kaip mažiau reikšmingą už dvasinius tikslus, tai kodėl tai turi būti
svarbu pasauliečiams?
Dar mažiau galimybių ką nors įkvėpti dideliems darbams turi
tautos interesų ir tautinės tapatybės sureikšminimas. 2012 m. Seimo rinkimų
rezultatai akivaizdžiai liudija, kad polinės jėgos, kurios rėmėsi vien
lietuviška tautine idėja, o ne kuria nors šiuolaikine politine ideologija,
nebeturi jokios galios patraukti paskui save rinkėjus. Apeliavimas į
hipotetines grėsmes lietuvių kalbai ar mūsų valstybingumui skamba taip
neįtikinamai, kad dažniau sulaukia pajuokos, o ne pritarimo.
Ir dar yra nuovargis. Toks, nuo kurio negelbsti jokios
atostogos, poilsis ar SPA procedūros. Sunkumas, tarsi nešiočiau visų iki manęs
gyvenusių kartų nesėkmių patirtį. Juk taip lietuviška yra nuspręsti karūnuotis
ir mirti nesulaukus karūnos, perskristi Atlantą ir sudužti artėjant prie namų,
surasti investuotojus amžiaus projekto - atominės elektrinės - statybai ir jos
atsisakyti. Tos prasmegusios Raigardo didybės varpai, skambėjimu primenantys
apie save iš po žemių, ne žadina, o tik varo į neviltį. Kitaip jau nebus, čia Lietuva.
Ne mes vieni tokie, visa senoji Europa, pavargusi nuo savo praeities naštos,
ironijos ir intelektualumo, nesugeba nei kariauti, nei mylėti, nei daugintis.
Jei nėra šviesos tunelio gale, pats ėjimas juo gali virsti
žaisminga pramoga. Jei neturime ateities, tai likusį mums laiką galime būti
bent jau sau įdomūs. Puotos maro metu įvaizdis, kai gerai pagalvoju, nėra jau
toks visai nepatrauklus. Juk galėtų būti ir ne puota, o kažkas gerokai
nykesnio. Vėlyvosios Romos ir Abiejų Tautų Respublikos, suvokiančių savo irimą,
bet negalinčių jo sustabdyti, žlugime matau gerokai daugiau žavesio, negu buvo
jų klestėjime. Juk ir mano Druskininkus kurortu paskelbė ne karingasis Vytautas
ar Gediminas, o dekadentiškasis paskutinis mūsų valdovas Stanislovas Augustas
Poniatovskis.
"O jei yra, tai kodėl turėčiau pirmiausiai rūpintis biologiniu savo rūšies pratęsimu, o ne sielos nemirtingumu. Jei kunigystė ir vienuolystė atmeta pačią giminės pratęsimo idėją, kaip mažiau reikšmingą už dvasinius tikslus, tai kodėl tai turi būti svarbu pasauliečiams?" - Nereikia religijos supaprastinti į kažkokius apstrakčius "dvasinius tikslus". Dvasinis tikslas - įgyvendinti Dievo pašaukimą, kuris kiekvienam žmogui yra unikalus. Kai vienam malda, rūpinimasis vargšais ar filosofijos studijos - kitam šeimos kūrimas ir palikuonių auginimas bei auklėjimas.
AtsakytiPanaikinti