„Keisiu stogą,”- anądien sako man bičiulis S.B., prieš
keletą metų išsikraustęs gyventi iš Druskininkų į namą kaime. Kadangi žinau,
jog ant galvos jo svetainėje nelyja – kartais užsuku į svečius – tai iškart
nusistebėjau, iš kur pas žmogų toks užsidegimas bei papildomi pinigai. Gal
kartais loterijoje laimėjo ar kokį palikimą paveldėjo? Tuomet ir paaiškėjo, kad
S.B. tiesiog įdėmiai perskaitė „Druskininkų naujienose” apie naująją
kompensavimo už asbestinio šiferio stogų keitimą tvarką ir nusprendė, kad ji
surašyta kaip tik jam. Man pačiam šia ES fondų programa pasinaudoti, deja, jau
nepavyks, nes namo stogas jau prieš penketą metų perdengtas laminuota skarda, o
ūkinių pastatų stogų keitimo nieks nekompensuoja. Prisipažinsiu, anuomet
tiesiog netikėjau, kad panašių kompensacijų greitai sulauksime, o ir šiferis
jau atrodė apgailėtinai.
Skaitant nacionalinius dienraščius ar diskutuojant su
virtualiais draugais susidaro įspūdis, kad nemaža dalis didmiestiečių ir netgi
druskininkiečių retai bepasidairo, kaip pasikeitė kraštovaizdis už jų miesto
ribos, o nuomonę susidaro tik žiūrėdami kriminalines televizijos laidas ir
prisimindami, kaip vaikystėje klampojo po traktoriaus išmalto kiemo purvynus
nuvežti pas kolchozinėje gyvenvietėje gyvenančius giminaičius. Vyrauja keli
mitai, turintys ne tiek jau daug bendro su tikrove.
Pirmasis skelbia, kad kaimas yra visos mūsų tautos dvasinės
gyvasties šaknys, kurios, nors sovietmečiu ir gerokai nukapotos, vis dar
maitina visą mūsų kultūrą. Prisiskaitę Krėvės ir vėlesnių kaimo romantizuotojų,
jie susižavėjimo kupinais žvilgsniais palydi kiekvieną kokiame nors Dzūkijos
nacionalinio parko kaime sutiktą vyresnio amžiaus žmogų ir iš jo tikisi
išgirsti per šimtmečius išsaugotos išminties perlų... O išgirsta, dažniausiai,
kokį sovietmečio anekdotą arba iš televizijos infošou laidos nugirstą banalybę.
Romantikai neatsižvelgia į akivaizdų faktą, kad dauguma smetoniškų senolių jau
atgulė jaukiose bažnytkaimių kapinaitėse, o dabartinių pensininkų armiją didžia
dalimi sudaro jau po karo mokyklas baigusi bei kolchozų politrukų bei
kultmasovykų auklėta bei ugdyta karta. Todėl kerdžiaus Lapino išminties geriau
semtis tiesiai iš Krėvės raštų, o nupirkę alaus prie Merkinės „Cento”
parduotuvės stoviniuojantiems „lapinams” geriausiu atveju išgirsite jums
nežinomą anekdotą apie Petką ir Čiapajevą.
Romantikų iliuzijų nereikia skubėti griauti pirmiausiai
todėl, kad tik jiems galima triguba kaina įsiūlyti kokį žemės sklypą saugomoje
teritorijoje, kur artimiausią šimtą metų legaliai negalės net palapinės
pasistatyti. Jie yra nuolatiniai ekologiškų turgelių lankytojai, išperka visas
mugėse ir šventėse brangiausiai parduodamas tošies pintines bei amatų mokyklų
pirmakursių drožtus rūpintojėlius. Kaimo žmonėms jie moka už pieną tiek, kiek
nė viena supirkimo įmonė neduoda nė turtingiausiose Vakarų Europos šalyse, o
žvelgdami į raudoną nuo saujomis pripilto E621 kaimišką dešrą nė nebando
suabejoti jos ekologiškumu, jei tik pardavėja galvą apsimuturiavusi atitinkamo
senumo skara.
Antrasis mitas yra visiškai priešingas ir teigia, kad visas
mūsų kaimas yra beviltiškai prasigėręs, gimdo vaikus, kol jų neatima į globos
namus, vien dėl pašalpų ir iš to gyvena nuo pat to meto, kai Landsbergis
kolūkius sugriovė. Visi be išimties kaimiečiai yra „naivieji laukiniai”, iš kurių
apsukrūs vertelgos bei žemėtvarkininkai už „ugninio vandens” butelį išviliojo
atgautus žemės sklypus paežerėse, sodybas bei šimtamečius miškus. Todėl jie ir
geria, skandindami savo nuoskaudas. O išgėrę mušasi, žudo ir plėšia vieni
kitus. Tuo šventai tikintis žmogus nuoširdžiai džiaugiasi, kad likimas jam lėmė
gimti mieste, ir kaimo žmonių stengiasi vengti, kad neužsikrėstų kokiu nors
ebolos virusu ar bent džiova. Jeigu tokį žmogų jums pavyktų atlupti nuo
televizoriaus ir atsivežti į kokį nors kaimo bendruomenės renginį, įsitikinęs,
kad ten jo niekas neketina mušti iš tvoros išlaužtais kuolais ar įtraukti į
sangulavimą su mėšlinais naminiais gyvuliais, jis staiga pamato, jog kaimo
žmonės yra stebėtinai civilizuoti. Keisčiausia net ne tai, kad jie vilki tokiais
pat rūbais, kaip miestiečiai, važinėja ne ką pigesniais automobiliais ir
bendrauja išmaniaisiais telefonais bei internetu. Miestietį labiausiai
nustebintų, kad dauguma kaimo žmonių visai nėra prasigėrę ir alkoholį vartoja
netgi rečiau už miesto bendrabučių gyventojus, nes neturi tam tiek laiko.
Trečiasis mitas yra tariamas kaimo žmonių skurdas. Pažvelgę
į darbo užmokesčio ir sumokėtų mokesčių statistikos skaičius, tikrai
pamatytumėte, kad vidutinės miestų gyventojų pajamos gal net kelis kartus viršija
tai, ką oficialiai uždirba kaimiečiai. Tik kas iš tų didelių skaičių, jei
didelę dalį uždirbtų pinigų tuojau pat tenka atiduoti už butų šildymą, o jei
dar šeima yra pasiėmusi būsto paskolą, moka lizingo įmokas už buities techniką,
automobilį.
Priemiestinių kaimų gyventojai, kasdien važinėjantys į darbą
mieste, ūkininkai, savo verslus pradėję kaimo žmonės ir paprasti pensininkai
bent jau žino, kad jokia skolų krizė Graikijoje ar savos valstybės bandymai
giliau lįsti į piliečių kišenes, net jei bus ir skaudūs, jų neįveiks. ES
tiesioginės išmokos ir pačių žmonių darbštumas pamažu keičia mūsų kaimo vaizdą.
Žiūriu, vienas mano kaimynas jau langus pasikeitė, kitas naują tvorą tveria,
garažą stato, o šiferiniai stogai ir be jokių kompensacijų vienas po kito perdengiami
šiuolaikinėmis medžiagomis. Ir nereikia verkšlenti, kai pro automobilio langą
matote, kaip pakelėse nedirbama žemė apauga jau už mane aukštesnėmis pušelėmis,
nes greitai tai bus miškas, aprūpinsiantis ir jūsų namus pigesne negu rusiškos
dujos šiluma.
Iliustracija: Cabin on the Pond by Ervin Molnar
prieš gerą dešimtmety nei nemaniau, kad kada nors ateis ta "juodoji diena", kai aš tapsiu kaimo gyventoju, nes nuo seno susiklostęs stereotipas šiurpiai gasdino ir visas jegas, protinius sugebėjimus ir visą kitą naudojau tik tam, kad būčiau "miestietis". pavyko netgi sostinės gyventoju pabūti nemažą laiką. šiandien esu žymiai laimingesnis, nes gyvenu kaime. mano lifte niekas neprisiusiojo, nes neturiu lifto, mano auto niekas neužkabino, nes aikštelė mano, už sienos niekas nieko nešvenčia ir netrukdo ramaus miego, beje ir pats mėgstu kad ir trečią nakties pasigarsinti muzikėlę, bet tai netrukdo niekam. dar yra kaimuose žmonių prisilaikančių senų tradicijų- (gyventi su mėšlinais batais ir smirdančių visų kaimo kvapų kokteliu), bet tai apsileidelių,kuriems realybė- tai kosmosas, likučiai, kurie nuo neaškios kilmės karštų gėrimų poveikio palieką šį pasaulį, taip ir nesupratę, kad jų gyvenimo būdas- tai praeitis. kaimuose daugėja racionaliai mastančių šeimų, skaičiuojančių negausias pajamas ir toli- toli nekosmines išlaidas. mano vaikai niekaip negalėtų gauti tokios pažinimo bazės gyvenant mieste, nes visas galimybes "suvalgytų" buto išlaikymo mokėsčiai. diskutuojant su pažystamais ir vaikystės draugais, likusiais gyventi butuose matau ironiškos šypsenos transformacija į pavydaus nusivilimo veido išraiškos. pasirodo elementari matematika vis delto buvo netik del pažymių.
AtsakytiPanaikinti