Metai prasidėjo nenuobodžiai.
Pirmiausiai policija pranešė, kad žydras „Renault Twingo“,
kurio paskutiniu savininku prieš išregistravimą buvau aš, guli kažkur prie
Alytaus griovyje sudaužytas ratais į viršų.
Bet mano lavono viduje nerado.
Įsijungiu Žinių radiją, o ten ponai Andrius Užkalnis ir
Vladimiras Laučius šnekasi apie mano kacinus. Kacinam nesakiau, kad neišpuiktų.
Kitą dieną namie nuo ryto nebuvo vandens, nes užšalo vietinio
vandentiekio vamzdžio galas, esantis šulinyje.
Apskrities policija vėl paskambino ir maloniai pakvietė į
apklausą dėl kažkokio komentaro „Facebooke“. Ir pradėjo snigti.
Snigti nustojo, bet į policiją vis vien nuvažiuosiu.
Pirmiausiai todėl, kad esu pilietiškas žmogus ir visada stengiuosi talkinti
savo darbą dirbantiems pareigūnams. Ir dar todėl, kad smalsu, kas apskundė –
mūsų vietinės valdžiukės ar didelės kaimyninės šalies gerbėjai.
Pamačiau skelbime mane dominantį fotoaparatą, parduodamą už
gerą kainą. Paskambinau – jau parduota. Mažiau negu per 3 valandas. Tai
reiškia, kad kaina tikrai buvo gera.
Druskininkiečiai spėlioja, kaip bus išspręsta dujų tiekimo į
mūsų kurortą problema – pastatys išdujinimo stotį ar patars daugiabučių
gyventojams įsirengti elektrines virykles.
Ta proga prisiminiau, kaip 1992 metų rudenį, sutrikus
suskystintųjų dujų tiekimui, miestelėnai iš kelių plytų statėsi kiemuose
ugniakurus, ant jų virė, kepė ir susėdę prie ugnies keiksnojo Landsbergį ir
Lietuvą. Mano supratimu, būtent ten užgimė tas užkietėjęs druskininkietiškas
vatnikų tipažas, atvedęs mūsų miestą į dabartinį būvį, turintį autoritariškai
valdomo separatistinio darinio bruožų.
Nes būtinybės kūrenti tuos laužus, tiesą pasakius, net ir
nelabai buvo. Kartą, kai tokių laužų kūrentojų paklausiau, kodėl nenusiperka
elektrinių viryklių ir negamina pietų namie, tai vos išsisukau nuo smūgio
samčiu.
Kaip laužai prie Seimo 1991-ųjų sausį buvo patriotizmo
mokykla, taip šitie Druskininkų laužai tapo mūsų kontrrevoliucijos simboliu,
savotišku Antimaidanu. Pilvo pergalės prieš protą ir sąžinę ženklu.
Nes kiekvienoje grupelėje tokių ugnies kūrentojų atsirasdavo
bent po vieną agitatorių, kuris kantriai pasakojo legendas apie tuometinių
šalies vadovų sąskaitas Šveicarijos bankuose, primindavo, kaip sočiai
druskininkiečiai gyveno prie ruso, kai traukiniais čia suvažiuodavo nereiklūs
poilsiautojai iš Sovietų sąjungos didmiesčių ir nesiderėdami nuomojosi iš
vietinių lovas visokiose pašiūrėse.
Po tokio smegenų plovimo 1992-ųjų rudenį turėjome liūdnus
rinkimų rezultatus, kai į valdžią sugrįžo buvę komunistai, o Druskininkuose po
kelių metų įsitvirtino iš Grūto stabų rezervato importuotas vadukas.
Dabar tas laikotarpis nuo 1991 iki 2000 metų, dažniausiai
primenamas dabartinių valdančiųjų kaip tariamo nuosmukio ir neracionalaus
griovimo laikotarpis. Juo gąsdinamas jau šiame amžiuje užaugęs jaunimas,
neprisimenantis, kaip ten viskas buvo iš tikrųjų. Tokiems galima pasakoti, kad
ir karvės bei ožkos miesto centre ganėsi tarp sanatorijų griuvėsių.
Bet man tie Druskininkai buvo gerokai mielesni už
dabartinius, švytinčius naujais stiklo ir plieno statiniais ir išgrįstus
įvairiaspalvėmis trinkelėmis. Pirmiausiai todėl, kad tuo laikotarpiu
druskininkiečiai trumpam išsivadavo nuo baimės viešai reikšti savo nuomonę,
ginčytis ir diskutuoti. Pasijuto, kad jų žodis ir balsas turi vertę, išsakyti
argumentai gali įtakoti sprendimus. O už kitokią nuomonę niekas nepersekiojo ir
nevijo iš darbo. Vienoje įmonėje ar įstaigoje galėjo dirbti skirtingų partijų nariai,
per rinkimus kiekvienas agituojantis už savus, ir niekam dėl to nė plaukas nuo
galvos nenukrito.
Būtent tuo laikotarpiu į Druskininkus gyventi atvyko nemažai
meno ir mokslo žmonių, atradusių čia ramybę, nesubjaurotą gamtą ir kokybiškas
viešąsias paslaugas. Dar nebuvo jokios Europos Sąjungos paramos, todėl nematėm
ir spartaus atsinaujinimo, bet visi drauge mokėmės dirbti laisvosios rinkos
sąlygomis, veikė sanatorijos, net ir jau prie šios valdžios griuvėsiais
paverstas „Nemunas“. Visa Lietuva tada tik pradėjo stotis ant kojų, klydo ir
taisė klaidas, bet kaip dabar miela prisiminti to meto druskininkiečių akyse
spindėjusias džiaugsmo dėl atgautos laisvės kibirkštis.
Liūdna, kad dabar tie patys žmonės, sutikti gatvėje ar
kokiame renginyje arba išvis vengia atviresnio pokalbio, arba prabyla su tokiu
liūdesiu, tarsi šitą gražų miestą būtumėm amžiams atidavę kažkokiai svetimai
grobuoniškai jėgai. Ir pats ne visuomet drįstu jiems pasakyti, kad tik nuo jų
pačių valios priklauso, ar toliau gyventi užsisklendus, džiaugtis trupiniais
nuo oligarchų stalo, ar pasiryžti susigrąžinti savo jaunystės Druskininkus be
baimės, pataikavimo ir melo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą