„Laimingos epochos, kurios turėjo aiškias dramas, svajones,
gėrio ir blogio veikėjus,“- rašo savo tinlaraštyje europarlamentaras Leonidas
Donskis. Mums, deja ar ačiū Dievui, tokios laimės teko nedaug. Net ir brandaus
brežnevizmo epochoje, kurios dvelksmą dar teko patirti ir mano kartai, ne
viskas buvo taip jau vienareikšmiška. Nes po nuovargiu dvelkiančių smegenų
plovimo valandėlių mokykloje buvo vakarinės Mišios gotikinėje Šv. Mikalojaus
bažnytėlėje, buvo Vėlinės, kai tūkstančiai žmonių degdavo žvakeles ant visiškai
jiems nepažįstamų seniai mirusių žmonių kapų Rasose. Trumpam viskas buvo aišku
apie 1988-1990 m., kai net ir būdami skirtingų kartų bei pažiūrų, buvome
suvienyti svajonės pakeisti pasaulį ir sugriauti mus varžančią sistemą.
Dabar viskas kur kas sudėtingiau. Jaunų dienų bičiuliai,
vieni tapę kairiais, kiti dešiniaisiais radikalais, viešojoje erdvėje pliekiasi
tarpusavyje. Kiti išvis vengia išsakyti kažką panašaus į pažiūras, nes, anot
jų, kokios, po galais, gali būti pažiūros, kai kasdien reikia spręsti, ką rytoj
padėti į lėkštę vaikams ir naminiams gyvūnams, pilti į automobilio baką ir kaip
įtikinti komunalines paslaugas teikiančias tarnybas ko nors neatjungti arba
nepradėti teisminio išieškojimo iki kitos algos, pašalpos, pensijos... Čia mes
nejučia prisiartinom prie varguolių temos. Pastarąjį žodį išpopuliarino
„Dviračio šou“ personažas „Mėslitos“ vadovas Saulius Poška, o Goda
Juocevičiūtė „Lietuvos ryte“ pavaizdavo
„vientisą, išbaigtą XXI amžiaus Marijos žemės varguolio portretą“ ir atskyrė jį
nuo „giminaičio“ runkelio. „Varguolis nebūtinai tas, kuris gauna kuklias
pajamas, o tas, kuris jas vertina kaip nepriteklių ir kaip gyvenimo ašį,“- rašo
G.Juocevičiūtė. Užtarti „brolį varguolį“ tame pačiame dienraštyje sumanęs
Edvardas Čiuldė pabandė įrodyti, “...jog skurdas yra sisteminio pobūdžio
fenomenas, o ne žmogaus tipažo ar charakterio ypatybių nulemta socialinė
nelaimė...”. Manding neįrodė, nors tai gal priklauso ir nuo skaitytojo
išankstinės nuostatos bei pažiūrų. Nepadeda nei marksistinė „kapitalo ir darbo”
terminologija, nei pavyzdžiai iš Lotynų Amerikos bei Robinzono Kruzo salos
(irgi ten, 350 km nuo Čilės krantų). Reikėtų įrodyti, kad sistema atima iš
varguolių galimybę prasimušti į visuomenės elitą, kaip buvo vergovės ar
baudžiavos laikais. Tuomet Viktoras tebevirintų vamzdžius, o Zuokas negalėtų
tapti meru vien dėl savo kilmės. O juk būtent „darbo ir kapitalo” ideologijos
įperša varguoliams asmeninio bejėgiškumo idėją. „Ne tau, Marynai, mėlynas dangus...“
tai yra, ne tau, bėdžiau, amerikietiškoji svajonė, todėl statusą tegali
pakeisti kartu su visa darbininkų klase, sistemiškai, o ne asmeniškai.
Čia visai tiktų mūsų kurorto mero jau kokį dešimtmetį
periodiškai išsakomi visai nesocialdemokratiški pamąstymai apie bedarbius,
kurie nenori dirbti, nes pašalpas gauti jiems labiau apsimoka. Prieš gerus
metus tą jo temą nusigriebė ir Premjeras, o Socialinių reikalų ir darbo
ministerija jau spėjo parengti visą krūvą įstatymų pataisų, kurios atimtų iš
ilgalaikių bedarbių galimybę gauti net ir socialinę pašalpą. Tiesa, palikta
išlyga, kad tai bus taikoma tik nepilnamečių vaikų neturinčioms šeimoms ar
asmenims. Čia galima būtų svarstyti apie savotišką beširdiškumo ribos suvokimą
– numarinti badu galima tik sulaukusius pilnametystės... Bet ir pats asmeniškai
pažįstu ne vieną ilgą laiką valstybės parama besinaudojantį žmogų, labai toli
nuo tos ribos, kada pradedama badauti. O sudėjus pajamas iš atsitiktinių
uždarbių, pašalpų, perparduotų baltarusiškų, prekių, gal net daugiau, negu mano
alga susidaro. Tik yra viena problema – šitie išmoksta prisitaikyti prie
socialinės paramos sistemos gerokai greičiau už tikruosius neturtėlius. Ir visi
tie tvarkos sugriežtinimai pirmiausiai smogs išties jokių pajamų ilgą laiką
negaunantiems žmonėms. Daugelis iš jų serga įvairiomis priklausomybėmis,
tiksliau, yra padoriai prasigėrę, praradę kvalifikaciją, sveikatą... Kažkada
Europa visa tai jau išgyveno ir įsitikino, jog pigiau, saugiau ir paprasčiau
yra labiau pasiturinčiųjų pinigais suteikti šiems žmonėms minimalų išgyvenimui
būtiną išlaikymą, negu bandyti juos perauklėti „bado terapija“. Žinau, dabar
man pradėsite pirštais badyti į senųjų ES narių ir ypač Skandinavijos šalių
pavyzdžius, kur visuomenės išlaikytiniai gyvena geriau, negu Lietuvoje
dirbantieji už minimalią algą. Bet ar tie trys šimtai litų lietuviškos
socialinės pašalpos tokia jau prabanga, kad dėl jų vertėtų prie kiekvieno jos
gavėjo pastatyti po du jo veiksmus sekančius socialinius darbuotojus. Joks
Kubilius ir joks Malinauskas neprivers įsidarbinti tuščius butelius renkančio
Jono iš Lipliūnų. Pašalpos atėmimas nepadės įsidarbinti žmonėms, kuriems liko
vos keli metai iki pensijos. Dar vieną kitą bedarbį tai paskatins emigruoti,
tik nežinau, ar toks yra mūsų politikų tikslas. Kai paklausau, kaip mūsų
savivaldos vadovai džiaugiasi, kad butus iš druskininkiečių superka Rusijos
gyventojai, imu abejoti, ar tai nėra sąmoningai sumodeliuota situacija. Jeigu neįmanoma
sumažinti nedarbo įprastiniais verslo skatinimo ir investicijų pritraukimo
metodais, tai paprasčiausia yra tiesiog išstumti skurdžiausią bendruomenės dalį
iš kurorto. Viena iš tokio išstūmimo priemonių gali būti aukštos komunalinių
paslaugų kainos. Gal dar padėtų vienos ar kelių papildomų rinkliavų vietos
gyventojams įvedimas, nekilnojamojo turto mokestis, skaičiuojamas nuo išpūstos
jo vertės. Valdžios požiūriu, rusai yra idealūs gyventojai, nes gyvena čia vos
kelias savaites ar mėnesius per metus. Išlaidauja tuo metu visokiuose parkuose
ir arenose, o paskui išvažiuoja ir moka už paliktus tuščius butus. Jie neateis
kaulyti socialinės pašalpos, net ir pasilaidoti išvyks į Tėvynę. Pakeisti jais
bent pusę vietinių gyventojų galėtų būti bet kurio Lietuvos mero svajonė. Tik
ne visur jie perka butus. Druskininkuose perka. O jeigu truks kokių viešbučio
kambarinių ar gatvių šlavėjų, visada galima jų atsivežti iš gretimų
savivaldybių, kaip dabar kas rytą iš Alytaus ir Lazdijų atvyksta statybininkų
bei kelininkų brigados. O vietiniai tam nelabai ir tinka, nes tarp jų perdaug
visokius gudrius universitetus pabaigusių, kažin kokią algą gauti besitikinčių,
menininkų visokių, pedagogų. Na, pastaruosius mūsų valdžia jau gerai patvarkė,
jeigu jau 2009 m. pirmavome šalyje pagal mokinių, tenkančių vienam mokytojui,
skaičių. O po to mokyklų tinklo optimizavimas juk tęsėsi.
Kaip tik prieš Visus šventuosius sutikau degalinėje vieną iš
aktyviausių kovotojų prieš „Atgimimo“ mokyklos nuoptimizavimą, pučiantį orą į
apyplikes senutės „Mazdos“ padangas. Neetiška būtų atpasakoti viso pokalbio
turinio, nes įtariu, kad didžioji jo dalis nebuvo skirta viešinimui, bet
bendras įspūdis liko toks slogus, jog suabejojau, ar pagrįstai esu besąlygiškai
pripažįstamas didžiausiu pesimistu Pietų Lietuvoje.
O per pačias šventes iškilmingai susiskaičiavome, kad mūsų
čia, žemėje, jau per 7 milijardus. Gal su kelių dešimčių milijonų paklaida. BBC
tinklalapyje aptikta skaičiuoklė pasakė, kad tuo metu, kai aš gimiau, negyveno
nė 4 milijardų. Tokio prieauglio turėtų pakakti ne tik „Atgimimo“, bet ir dar
ne vienai mokyklai, tik jie dar ten, Vidurio Afrikoje, Bangladeše, Pakistane, o
tušti suolai čia. Anksčiau ar vėliau ir jie bus čia, kad ir kaip tai nepatiktų
patriotinių eisenų su deglais organizatoriams. O aš nei ypatingai tuo
džiaugiuosi, nei dėl to pergyvenu, tiesiog konstatuoju akivaizdų faktą, kad
gamta nemėgsta tuštumos. Pasaulis, kuriame gyvens mūsų vaikai, bus jau visiškai
kitoks, gal dar mažiau aiškus ir vienareikšmiai interpretuojamas, labiau susijęs
ekonomiškai ir kultūriškai, bet drauge suteikiantis daugiau erdvės skirtybių
raiškai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą