Melas mus lydi nuo ankstyvos vaikystės iki mirties patalo
Balandžio 1-ąją sakydami draugams, neva jiems batai
atsirišę, ar kelnių užtrauktukas atsegtas, o gal ir kaip įmantriau apgaudami,
nerizikuojame už tai gauti per sprandą, bet kitu metu banalus buitinis melas
nėra toleruojamas. Ir vis dėlto mūsų paprotinė teisė numato daugybę atvejų,
kada didesnis ar mažesnis melas nėra smerkiamas ar baudžiamas.
Banalu būtų pradėti nuo politikų, juolab, kad rinkiminiais
metais jie patys vieni kitiems primins netesėtus pažadus ir nusišnekėjimus.
Melas mus lydi nuo ankstyvos vaikystės, vos pradedame suprasti žmonių kalbą,
iki pat mirties patalo. Retai kas vaikystėje nebuvo įtikinėjamas, kad dovanas
neša Kalėdų senelis ir Velykų bobutė, o naujagimiai surandami kopūstuose arba
juos atneša gandras. Nenorėdami traumuoti gležnos vaikų psichikos, vis dažniau
vengiame ne tik rodyti jiems žiaurius vaizdus ar smurtą vaizduojančius meno
kūrinius. Apsupame juos kone vien iš melo nulipdytu iliuziniu saugiu
pasaulėliu, kuriame nėra skausmo, mirties, konkurencijos ir pavojingų daiktų,
visi žmonės nepavydūs ir vien gera linkintys. Riba, kada tos iliuzijos
išsisklaido, susidūrę su rūsčia realybe, neišvengiamai irgi traumuoja, todėl ją
stengiamės kuo labiau atitolinti. Pirmiausiai bet kokio vaikų pasiekimų
vertinimo ir lyginimo buvo atsisakyta ikimokyklinio ugdymo įstaigose, paskui
tai nukeliavo į pradines mokyklas, kur jau daug metų nerašomi pažymai, o dabar
vis dažniau pasigirsta raginimai vertinimo atsisakyti iki pat gimnazijos. Ką
tik pasibaigusios mokyklose „Savaitės be smurto” renginiai skatina susimąstyti,
ar priskirdami psichologiniam smurtui bet kokį vaiko pajuokavimą, išguję iš
paauglių tarpusavio bendravimo sarkazmą ir ironiją, konkuravimo bei varžymosi
dvasią, nepaversime beveik suaugusių žmonių lengvai pažeidžiamais
darželinukais. Didžiuojamės, kad mūsų jaunimas, atvykęs studijuoti ar ieškoti
darbo į Vakarų Europos šalis, sugeba būti sumanesni, darbštesni ir apsukresni
už vietinius, ugdytus „šiltnamio sąlygomis”. Bet ar ilgai dar būsime
„aštriadančiai lietuviai” iš vesternų Laukinius Vakarus primenančios Rytų
Europos, kai užaugs smurto prevencijos programų auklėti jaunuoliai. Juolab, kad
konkuruoti jiems teks ne tik ir ne tiek su senųjų ES narių bendraamžiais, kiek
su jaunais migrantais iš šalių, kuriose Velykų bobutė dešimtojo gimtadienio
proga atneša ne planšetinį kompiuterį, o „Kalašnikovo” automatą.
Sulaukę pilnametystės, melą paverčiame, net ne antrąja, o
pirmąja savo religija. Nes juk katalikiškai tuokiasi ir krikštija vaikus
absoliuti dauguma tų, kurie, atviriau pasikalbėjus, ne tik nėra praktikuojantys
katalikai, bet ir neslepia paniekos giliai religingai mažumai. Kas nėra
melavęs, pirkdamas ar parduodamas automobilį arba nekilnojamąjį turtą ir
pirkimo-pardavimo sutartyje įrašęs kelis kartus mažesnę kainą? O kai už tokį
sukčiavimą pričiumpa FNTT, kiekvienas teisinamės, kad visi taip daro. 2008-2009
m. motinystės išmokų pasididinimo bylos atskleidė ne tik įstatymų leidybos
spragas, bet ir tai, kaip giliai į mūsų galvas įsiskverbęs melas. Beveik visi
buvome linkę pagailėti nerealias algas prisirašiusių jaunų mamų, nes ir patys
panašioje situacijoje nepraleidžiame progos pasinaudoti abejotino teisėtumo
galimybėmis. Kiek šeimų gyvena nesusituokę ne todėl, kad nėra apsisprendę, ar
rytoj dar bus kartu, bet tik dėl „vienišoms” mamoms mokamų socialinių pašalpų
ir vaikams skiriamo nemokamo maitinimo? Kiek bedarbių registruojasi Darbo
biržoje tik dėl to, kad nereikėtų mokėti Privalomojo sveikatos draudimo
mokesčio, o gavę siuntimą prašo darbdavio parašyti, kad pasirinktas kitas
kandidatas. Melas taip persunkia mūsų kasdienybę, kad atsisakęs meluoti
keistuolis aplinkiniams kelia rimtų abejonių dėl savo psichinės sveikatos. O
apie sveikatos apsaugą ir melą net ir kalbėti banalu. Jau net nevadiname
kyšiais neoficialiai mokamų gydytojams pinigų, o specialiosios tarnybos seniai
numojo į tai ranka ir apsimeta, jog Baudžiamasis Kodeksas čia netaikomas. Bala
nematė to melo mirtinai sergančiam žmogui, kai nuo jo slepiama tikroji
diagnozė, nors pats ir tokiu atveju turbūt norėčiau žinoti tiesą ir pasirengti
susitikimui su Amžinybe. Liūdniau, kai susirgęs vaikas negauna tikros
medicininės pagalbos, nes jo tėvai įtikėję netradicinės medicinos šamanais ir
raganomis. Kažkodėl netradicinės medicinos gydymo metodų ir preparatų
veiksmingumo nereikia pagrįsti klinikinių tyrimų rezultatais pagal tas pačias
griežtas taisykles, kaip įrodinėjamas vaistų veiksmingumas. Todėl melas liejasi
laisvai, o Balandžio pirmoji būna kiekvieną dieną, tik pacientai to gali ir
nesuprasti, kai valstybė oficialiai registruoja netradicinės medicinos
specialistus. Neteko girdėti, kad būtų pareikšti kaltinimai bet vienam
ekstrasensui, kuris užkalbėjimais gydo vėžį, kol pacientas miršta, pats
žinodamas, jog jo gydymas nepadės. Bet kuris netradicinis medikas, mano
nuomone, yra vertesnis sėdėti už grotų negu Petrikas ir MMM įkūrėjas, nes šie
apgavo santykinai sveikus ir netgi pasiturinčius žmones, o anie išsirenka
pačius pažeidžiamiausius.
Ne vienas medicininį ar farmacinį išsilavinimą turintis
žmogus neoficialiai prasitaria, kad teisingiausia būtų išvis panaikinti
netradicinės medicinos teisinį statusą, bet nenori būti dėl to viešai
užsipulti, todėl toleruoja melą. Kas išdrįs pareikalauti, kad raganos ir
šamanai įrodytų savo gydymo metodų veiksmingumą, arba už pinigų ėmimą iš
klientų turi būti baudžiami kaip už sukčiavimą? Jei kažkas mano, kad turi
antgamtinių gydymo galių ir labai nori padėti žmonėms, visada gali daryti tai
nemokamai. Jėzus neėmė pinigų iš išgydytų žmonių.
Jaučiu, nebūtų taip įdomu skaityti, jei konteksto nebūč žinojęs. Labai įdomiai perskaičiau.
AtsakytiPanaikintiO kad kontekstai būtų aiškesni tai įdėčiau konvulsijose besitasančią ir ... na gal tik tą įdėčiau.. ;)