Našlių Velykos
Mėgstu stebėti žmones žvarbų Velykų rytą, vos prašvitus,
suvažiavusius į Šv. Mišias automobiliais užgrūstame Ratnyčios bažnytkaimyje,
seniai virtusiame Druskininkų kurorto priemiesčiu. Kadangi Ratnyčios parapijai
priklauso kone pusė Druskininkų miesto miegamųjų kvartalų ir senieji šilinių
dzūkų kaimai nuo pat Švendubrės iki Žiogelių bei Randamonių, tokį rytą greta
suklumpa maldai orios kurorto valdininkės, mokytojos, gydytojos, smulkūs
turgaus verslininkai, senukai rūpintojėlių veidais ir nesuskaičiuojama daugybė
našlių, vaikų ir anūkų, suvežtų iš mažų trobelių po laukinėmis kriaušėmis ar
nusvirusiom eglių šakom. Į aštuntą ar devintą dešimtį įkopusi našlė juoda
skepeta, o ne geltonkasė tautiniais rūbais dabar yra tikras Dzūkijos simbolis.
Tik ant jų laikosi pasaulis, dar žiba vakarais šviesa tarpumiškių
vienkiemiuose, dar užsuka laiškanešys ar paskambina telefoniniai sukčiai. Per
keliolika metų išeis jos, atsiguls greta seniai biria pieska užbertų savo vyrų
bei sūnų, ir čia bus tuščia, kaip po maro. Kas antra troba jau dabar atgyja tik
vasarą, kai iš miestų ar emigracijos trumpam atvažiuoja paveldėtojai ar
poilsiautojai su nuo kiekvieno uodo įžnybimo nesavais balsais rėkiančiais
vaikais ir nežinančiais kaip elgtis ant žolės kambariniais šunimis. Jų
lizinginiai automobiliai kliūva už kupstų ir pernai nenupjautų kiečių stagarų,
o kepamos mėsos dūmai sutraukia paskutinius kaimo pijokėlius, besitikinčius už
kelių valandų simbolinį patalkininkavimą gauti litų ar išgerti.
Kiek kartų man teko apžiūrinėti po šeimininkų mirties
paveldėtojų parduodamas sodybas, visada jausdavau kažkokį sunkumą, matydamas
paliktus jau niekam nereikalingus mirusių žmonių asmeninius daiktus,
nuotraukas, darbo įrankius, per didžiuosius vasaros atlaidus pirktus šventųjų
paveikslus. Atrodo, kad žmogus tik trumpam kažkur išėjo, gal karvukės perrišti
ar beržo sulos leisti. Grįš ir dar priguls metalinėje lovoje ryškiai mėlynais
galais, prisuks vidurnaktį sustojusį rusišką žadintuvą, pakeis baterijas senam
VEF-ui, raikys duoną šituo iki plonumo sugaląstu peiliu. Nenorėčiau, kad po
manęs va šitaip svetimi kuistųsi po daiktus, kurie užpildė mano kasdienybę, bet
kitaip juk nebus.
Bet grįžkim prie mūsų našlių, Velykų rytą lipančių iš
eglišakių kvapu dvelkiančių senų „Audi 100” bei „Pasatų”. Susitikę šventoriuje
seniai matytas giminaites, jos puikiai prisimena visą savo giminės genealogiją,
iš veido bruožų atpažįsta kitų kartų palikuonius, gali papasakoti apie tai, ką
po daugelio metų, kai jų jau nebebus, bergždžiai bandysime sužinoti internete
ar valstybiniuose archyvuose. Todėl dabar kaip tik pats metas, pavyzdžiui,
antrąją Velykų dieną, kai visi pailsės nuo kiaušinių mušimo ir riebios kopūstienės
valgymo, įjungti diktofoną, kuris veikiausiai yra ir jūsų mobiliajame telefone,
ir įrašyti vyriausių giminaičių pasakojimus. O jei dar ir įdėmiai klausysite,
nustebsite, kiek vertų gero romanisto plunksnos istorijų nutiko ne kažkur
didikų rūmuose, o jūsų pačių gimtojoje sodyboje. Kokios aistros kunkuliavo,
kokie meilės trikampiai, pavydo dramos ir nesusipratimų komedijos atsitiko. Ir
visa tai dar labiau užaštrino du pasauliniai karai, tremtys ir
kolektyvizacijos, žemės grąžinimo neteisybės, netikėtos ligos, beveik
stebuklingi išgijimai ir nelaimingi atsitikimai. Tik per daug jų neišgąsdinkite
netikėtai parodytu dėmesiu, jeigu keletą pastarųjų metų stengėtės negirdėti,
nes atrodys įtartinai - gal kokio palikimo gviešiatės ar protėvių mišką
parduoti sumąstėte.
Kai buvau vaikas, kiaušinių dažymas man nebuvo pati
įdomiausia pramoga, bet prieš keletą metų, kai pamačiau savo žmoną su dukra
ištisą pusdienį vašku, svogūnų lukštais ir kažkokiais pirktiniais dažais
kuriančias visokias grožybes, prieš akis iškilo į lininį rankšluostį suvynioti
ir mano velionės močiutės dermatininiame rankinuke parnešti Velykų rytą
pašventinti kiaušiniai, duonos riekės, nedidelis kiaulienos kumpio gabalas.
Suprantu, kad ne valgiuose ir netgi ne jų šventinime yra šitos šventės esmė, bet
per santykį su tradicija, per kvapus, skonį, margučių spalvas ir raštus
įdaiktinamas ir įlaikinamas didysis Prisikėlimo įvykis. Aprūkusiame vienos
sukrypusios trobos kampe, po įskilusiu stiklu, padengtu storu riebių dulkių
sluoksniu, į mane žvelgė Nukryžiuotojo akys. Nubraukiau suodžius ir dulkes
tiesiog ranka ir supratau, jog tai tas žvilgsnis man tądien suteikė keistą
jausmą, jog mane, vaikštinėjantį po svetimus namus, nuolat kažkas stebi. Čia
pat buvęs sodybos savininkas, nupirkęs ją vos prieš kelias dienas, pasiūlė tą
paveikslą pasiimti, nes vis tiek ketinąs viską griauti ir statyti iš naujo.
Dabar tas Kristus, nupieštas neabejotinai talentingo XX a. pradžios vokiečių
grafiko, žvelgia į mane nuo mūsų kambario sienos. Tik žvilgsnyje, greta
kančios, nuvalius dulkes, atsirado tvirta Prisikėlimo viltis. O gal tik aš ją
ten matau.
Nu Romai... Veik ašarą išspaudžiau...
AtsakytiPanaikintiO ta sulūžusi pirkia, tai galėtų laimėti ir konkursą kokį.
AtsakytiPanaikinti