Virtualus bendravimas yra vertingesnis už gyvą
Nuo pat interneto ir pirmųjų pokalbių programų sukūrimo
pradėjo lietis ir gąsdinimai, kaip mums kenkia virtualus bendravimas,
pakeičiantis tikrą žmogaus ryšį su žmogumi. Vien per keletą pastarųjų savaičių
šią temą aptarinėjo populiari televizijos pokalbių laida, išspausdinti keli
straipsniai nacionaliniuose dienraščiuose, o jau pačiame internete jų nė
neskaičiavau. O kur dar reklama, lyginanti vienos lietuviško alaus rūšies
vartojimą su bendravimu socialiniuose tinkluose. Tėvams vis dažniau primygtinai
patariama riboti laiką, kurį jų vaikai praleidžia prie kompiuterio, o iškart
nepatikėjusieji interneto grėsme bauginami istorijomis apie „Facebook” pažintis, pasibaigusias
išprievartavimais ir žmogžudystėmis. Didžiausias baubas vis dėlto yra
priklausomybė nuo interneto, kuri, tariamai atsiras, vos tik prisėsite prie
kompiuterio ir paleisite naršyklę.
Stebėtina, bet iš visų mano pažįstamų bei draugų, tarp kurių
yra įvairaus amžiaus, išsilavinimo ir socialinės padėties žmonių, nė vienas dar
nemirė nuo interneto. Yra mirusių nuo vėžio, širdies ligų, narkotikų
perdozavimo bei nesaikingo alkoholio vartojimo sukeltų ligų. Yra žuvusių
nelaimingų atsitikimų metu, savižudžių. Tebūna jiems lengvos dzūkiškos kapinių
smiltys ar tolimų kraštų žemė. Bet nuo interneto dar nemirė nė vienas. Dar
daugiau, nė vienas rimtai nesusigadino sau šeimyninio gyvenimo ar profesinės
karjeros dėl to, ką veikė internete. Į pažinčių portalus dažniausiai nuklysdavo
tie, kurių meilė sutuoktiniui ar sugyventiniui jau seniai buvo išblėsusi. Darbo
paieškos internete, apsipirkimas ir prekyba skelbimų portaluose tapo visų mūsų
kasdienybe.
Drybsojimą fotelyje prieš televizorių su alaus skardine
rankoje pavadinti intelektualesne veikla už naršymą internete galėtų tik TV
prodiuseriai arba aludariai. Negi turėčiau tikėti jų nuoširdumu?
Tai gal baisus ne pats internetas, o tik jo socialiniai
tinklai, pakeičiantys žmogui „gyvą bendravimą” su kitais žmonėmis? Kadangi
didžia dalimi tai yra pastarojo dešimtmečio fenomenas, nepradėsiu stebėtis,
kodėl būtent socialinių tinklų populiarumas taip gąsdina tėvus, pedagogus ir
populiariosios psichologijos straipsnių rašytojus. Pradėkime nuo to, su kuo mes
bendraujame socialiniuose tinkluose ir nevirtualioje realybėje. Ir ten, ir ten
tai yra gyvi žmonės. Mirusių asmenų profilių socialiniuose tinkluose nėra daug
ir, galų gale, jei jau primygtinai siekiate bendrauti tik su gyvaisiais, galite
išmesti juos iš draugų sąrašo. Didžiąją dalį iš kelių šimtų savo „Facebook”
draugų ir per tūkstantį žmonių, esančių mano „Google plus” draugų ratuose kada
nors esu kokiomis nors aplinkybėmis sutikęs arba žinau juos tikrai
egzistuojant. Net ir už tokių profilių kaip „Galerija Sofa”, „Pipedija Enciklopedija”
ar „Šūdų Kultas” slepiasi realūs asmenys. Su vienu iš jų sveikinamės, susitikę
prekybos centre, kito vardą ir pavardę seniai žinojau, o dėl trečiojo tiesiog
nesuku sau galvos. Dauguma žmonių ten pasirašė tikru savo vardu bei pavarde ir,
skirtingai, nei rašydami anoniminius skundus į laikraštį arba komentarus
populiariuose žinių portaluose, atsakingai rašo ir bendrina tai, už ką prisiima
visą atsakomybę.
Norėdamas pasišnekėti akis į akį su visais žmonėmis,
esančiais mano virtualių draugų sąrašuose, ištisus metus turėčiau važinėti ir
skraidyti po pasaulį ir tesuspėčiau jiems pasakyti: „Labas, kaip gyveni...”
Arba tektų apsiriboti bendravimu su tais, kurie gyvena, dirba, pramogauja ir
apsipirkinėja ten pat, kur ir aš.
Turiu teisę
suabejoti, ar toks apsiribojimas vardan bendravimo „gyvumo” turėtų kokią nors
prasmę, atneštų naudos ar padarytų mane dvasingesniu. Interneto socialiniai
tinklai būtent todėl ir išplito taip sparčiai, kad leidžia mums bendrauti ne su
tais, kurie fiziškai yra šalia, bet neturi ką mums pasakyti, o su
bendraminčiais ir bendrų pomėgių turinčiais žmonėmis iš viso pasaulio. Kaimyną,
kuris po pirmo „bambalio” ištuštinimo ieško su kuo susimesti antram, ir
pageidautų 3 valandų „Tu mane gerbi?” stiliaus pokalbio, gal ir įskaudins jūsų
pasirinkimas geriau tuo metu pasitarti su virtualiais pašnekovais apie
motociklų variklių priežiūros ypatumus arba naujo „Olympus” beveidrodinio
fotoaparato keičiamais objektyvais dinaminį diapazoną. Tegul pratinasi - tai
vadinama skaitmenine atskirtimi.
Teisingumo ministras, klausiantis tūkstančių virtualių
draugų, tuo pat metu esančių ir visiškai realiais rinkėjais, nuomonės apie
autorių teisių apsaugą sugriežtinančias įstatymų pataisas ir sostinės meras, iš
komentarų prie savo įrašų sužinantis, kurie jo sprendimai labiausiai erzina
miestiečius, turi daugiau galimybių jausti ryšį su žmonėmis, negu socialinių
tinklų besibaidantys jų kolegos. Jeigu tai populizmas, tai toks skaitmeninis
populizmas mums visiems yra gerokai patogesnis už praeitame amžiuje
praktikuotas politikų „gastroles” po miestelių kultūrnamius, atsakinėjant į iš
anksto atrinktus rinkėjų klausimus.
Drįsčiau prognozuoti, kad 2012 m. Seimo rinkimai bus
pirmieji, kuriuose tiesioginis darbas su rinkėjais ir politinė reklama
interneto socialiniuose tinkluose įgaus lig šiol dar neregėtą reikšmę balsavimų
rezultatams. Laikai, kai rinkimus laimėdavo tas, kas sugebėdavo sukurti keletą
skambių šūkių, gražiai atrodydavo nufotošopintuose plakatuose ir turėdavo už ką
dažniausiai rodytis televizorių ekranuose, negrįžtamai baigėsi. Vienas interneto
trolis gali akimirksniu paversti neapdairų politiką visuotinės pajuokos objektu
ir realiu laiku tai pasieks didžiąją dalį jo rinkėjų. Vienas lemiamą akimirką
parašytas sakinys ar įkelta nuotrauka, pabendrinta tūkstančius kartų, gali
pakeisti viską. Mes pasikeitėme bent jau ne mažiau, negu Arabų pavasarį
sukėlusios Šiaurės Afrikos bei Artimųjų Rytų tautos, ir vargas tam politikui,
kuris nepastebėjo tų pokyčių ar bandys juos ignoruoti.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą