Verbų sekmadienis įsirėžė man atmintin ne įmantriai
spalvingomis Vilniaus verbomis, o mūsų kraštui būdingesnėmis išsprogusių krūmų
ir kadagio šakelėmis, surištomis lininiu siūlu. Kadagio spygliai duria vaikišką
delną, o sausakimšoje žmonių ir peržiem įšalusioje Ratnyčios bažnyčioje kvepia
smilkalais, o ne, kaip įprastai, senatve. Nes tai viena iš tų švenčių, kuomet į
bažnyčią išsiruošia ne tik į devintą dešimtmetį įkopusios našlės, bet ir jų
vaikai bei vaikaičiai.
Dar daugiau jų bus po savaitės per Šv. Velykas. Tada atrodo,
kad išties gyvename katalikiškame krašte, kur religingumas toks visuotinis kaip
Lotynų Amerikos šalyse ar Lenkijos provincijoje. Tačiau šita iliuzija lengvai
išsisklaido, kai tie patys proginiai tikintieji, pagerbiantys savo apsilankymu
tėvų ir protėvių parapijų bažnyčias, pradeda samprotauti apie savo santykį su
Katalikų Bažnyčios skelbiamo tikėjimo tiesomis. Paaiškėja, kad net pati
Kristaus prisikėlimo žinia daugeliui vadinančių save katalikais yra mažų
mažiausiai abejotina, o greta jos išsitenka įvairiausios rytietiškos
pseudoreliginės praktikos pradedant joga ir baigiant fengšui. O kur dar
horoskopai, senosios lietuvių pagonybės liekanos, gražiai vadinamos etnokultūra
ir visokiausi patriarchaliniai stereotipai, nežinia kodėl siejami su tradicine
šeima ir krikščionybe.
Sudėjus visa tai, krikščionių Dievui lieka tik kuklus
kamputis, kuriame jis patupdomas laukti iš anksto suplanuotų progų. Kad galėtų,
prieš prasidedant ta proga rengiamoms puotoms, sudalyvauti krikšto ir santuokos
apeigose. Ir žinoma – laidotuvėse. Tik, neduok Dieve, nesusireikšmindamas,
pernelyg neprimindamas apie save, kad kas iš svečių nepasijustų nepatogiai.
Tarsi tai būtų tokia pat viešoji paslauga kaip centralizuotas geriamo vandens
tiekimas, sniego valymas nuo gatvių ir atliekų išvežimas. Estetiška, kuo mažiau
pastebima ir nebrangi. Gal net visai nemokama, nes juk jūs mokate mokesčius
valstybei, kurios politikai retkarčiais, dažniausiai rinkiminiu laikotarpiu,
skiria kokių nors lėšų Bažnyčios stogui palopyti. Be to, kelis kartus per metus
juk metėte į aukų lėkštę pinigą, už kurį gal net pusę bokalo alaus nebrangiame
bare pavyktų nusipirkti. Todėl užsiminęs apie kokią nors auką per apeigas
kunigas mažų mažiausiai jus įžeidžia. Dėl tokio įžeidimo tikras katalikas
tiesiog privalo pasiskųsti „Facebooke“ arba parašyti skaitytojo laišką vienam
iš nacionalinių naujienų portalų.
Santykis su nugrūstu į kampą Dievu staiga pasikeičia tik
tuomet, kai kasdienį mūsų gyvenimą sukrečia kas nors drastiško: pavojinga liga,
eismo nelaimė, teisminis persekiojimas, smurtas, karas, gamtos nelaimės.
Krintančiame lėktuve paskutinę akimirką, kai suprato, kad tuojau trenksis į
Alpių uolas, ko gero meldėsi net ir tie, kuriems visą gyvenimą Dievo reikėjo
mažiau negu draudimo agento.
Keista, bet pati Katalikų Bažnyčia net ir ne ypatingai
stengiasi ieškoti būdų kaip nors pakeisti savo vaidmenį Europoje, daugiau
vilčių siedama su plėtra pasiturinčio gyvenimo neišpaikintose Trečiojo Pasaulio
bendruomenėse. Ar Popiežiaus iš Lotynų Amerikos pasirinkimas reiškia, kad
Europa bus be kovos atiduota islamui, ar tai, kad įkvėpimo naujam atgimimui bei
entuziazmo pavyzdžių belieka ieškoti už Europos ribų?
Nes Europa tegali dairytis atgal į tuos laikus, kai
krikščionybė ne tik jautėsi, bet ir formaliai buvo valstybine religija. Siekis
naudoti galią – valstybės įstatymus ar prievartą, norint savo patriarchalinį
paprotinės teisės supratimą apdangstytą religiniu turiniu primesti visai
visuomenei yra panašiai būdingas Talibanui, Islamo valstybės teroristams,
stačiatikių ir Kadyrovo-Putino Rusijai ir deja, mūsų „vertybininkams“ nuo
M.Bartašiūnaitės vaikų gelbėjimo grupės narių ir P.Gražulio iki nuosaikių
Tradicinės šeimos sampratos propaguotojų. Siekis keisti įstatymus taip, kad
socialinė tikrovė būtų koreguojama pagal jų pažiūras, visuomenės priimamas kaip
kėsinimasis diskriminuoti visus, kurių gyvenimai neatitinka to idealo –
geriausias būdas atstumti rinkėjus. Gal pamenate, kaip vilniečiai sureagavo į
A.Zuokienės įrašą apie „sumaišytus vaikus“?
Per mano kartos gyvenimo laikotarpį tikinčiųjų „iš
tradicijos“ turėtų sumažėti bent keletą kartų, o pati Bažnyčia – prisitaikyti
būti mažuma sekuliarioje visuomenėje, kurios ji negali pakeisti kaip nors
kitaip, kaip tik savo įkvepiančiu pavyzdžiu. Įprastomis taps gerokai mažesnės,
bet taip pat ir gerokai labiau tarpusavyje susijusios ir besidžiaugiančios
galimybe drauge veikti tikinčiųjų bendruomenės, o ne paviršutiniškas visuotinis
religingumas.
Reuters nuotrauka
Kiek lietuvių yra skaitę bibliją ir gali laisvai diskutuoti tokiomis temomis, kaip biblijos požiūris į LGBT žmones, poligamiją ir pan? Net kunigai to negali, nes bibliją skaitė paviršutiniškai.
AtsakytiPanaikinti